Rabu, 30 Disember 2015

Najib pecat khidmat bekas juruaudit 1MDB, dakwa editor WSJ

MALAYSIAKINI


 


Perkhidmatan dua bekas syarikat juruaudit 1MDB - Ernsts & Young dan KPMG - ditamatkan selepas mereka menyoal mengenai usaha sama syarikat pelaburan negara itu dengan PetroSaudi International, kata editor The Wall Street Journal (WSJ) Tom Wright.

"Kedua-dua Ernst & Young dan KPMG dipecat oleh Najib. Mereka mempunyai soalan mengenai perakaunan yang berkaitan dengan cara pelaburan yang berkaitan dengan usah sama dengan PetroSaudi pada 2009.

"Kami tahu mengenainya berdasarkan dokumen dalam draf Laporan Ketua Audit Negara," katanya ketika menjawap soalan dalam talian pada sesi soal jawap hari ini.

Wright disoal mengapa firma audit setakat ini tidak melaporkan sebarang penyelewengan dalam 1MDB.

Ernst & Young adalah juruaudit 1MDB sejak syraikat itu mula beroperasi pada tahun 2009, tetapi telah sama ada berhenti atau ditamatkan perkhidmatnnya pada September 2010 tanpa menandatangani sebarang akaun.

KMPG pula mengambil alih daripada Ernst & Young sehingga Disember 2013, apabila Delloite pula dilantik.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bertanggung jawab terhadap pemilihan dan pelantikan juruaudit bagi 1MDB atas sifatnya sebagai Menteri Kewangan. Manakala Kementerian Kewangan adalah pemegang saham tunggal 1MDB.

Najib juga adalah pengerusi lembaga penasihat 1MDB.

Wright adalah seorang daripada dua pengarang laporan WSJ mengenai 1MDB hari ini yang mendedahkan bahawa berdasarkan minit mesyuarat 1MDB, Deloitte ada menerima aduan mengenai penyelewengan tetapi tidak dapat mencari bukti sebarang salah laku.

1MDB dalam kenyataannya hari ini menolak laporan terbaru WSJ yang menurutnya “dakwaan tidak berasas” yang dikitar semula sejak pertengahan 2015.

Tiada ulasan: