Khamis, 15 Oktober 2015

Apa orang kata, jumpa PAS demi 'alif, ba, ta'

MALAYSIAKINI

 


Ada yang gembira dengan pertemuan mesra dua tokoh PAS dan PERKASA semalam. Bagaimanapun, ada juga yang memandang serong.

Bagi presiden kumpulan pendesak Melayu itu, walau apa pun tanggapan, pertemuan di pejabat agung PAS di ibu negara semalam demi penyatuan ummah dan kesejahteraan 'alif, ba, ta'.

“Apa pun persepsi dan ulasan, yang penting PERKASA membuktikan dan melaksanakan amalan suruhan Allah SWT agar jalinan silaturahim terus diperkasakan.

“Dan nescaya niat yang ikhlas akan mendapat barakah dari Allah SWT,” kata presidennya Datuk Ibrahim Ali.

Ungkapan 'alif, ba, ta' merujuk kepada agama, bangsa dan tanah air, berdasar akronim dalam tulisan Jawi.

PAS dan PERKASA semalam mencapai kata sepakat untuk agenda mengutuk Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) dan menolak tangkapan terhadap bekas pemimpin akar umbi Umno Datuk Khairuddin Abu Hassan dan peguam Matthias Chang.

Ketika bergambar, Ibrahim turut memeluk Hadi dengan berkata mereka kini berkawan dan tidak cukup dengan berjabat tangan.

PAS Selangor hari ini menegaskan mereka tidak bersetuju dengan sebarang bentuk kerjasama dengan PERKASA meskipun presiden parti Datuk Seri Abdul Hadi Awang dirakamkan berpelukan dengan Ibrahim.

Dalam kenyataan hari ini, beliau juga mengucapkan syabas kepada semua 34 anggota mereka yang menyertai rombongan ke pejabat PAS semalam.

“Alhamdulilah perkasa terus melingkari sejarah menjelang tiba (tahun) 1437h dengan penuh keyakinan, terus mengalas perjuangan tanpa noktah demi Islam, Melayu dan Negara. Ikhlas dari sahabat seperjuangan serba kurang, Tok Him presiden PERKASA,” katanya.

Umat Islam hari ini menyambut Maal Hijrah ke-1437.

Tiada ulasan: