Khamis, 20 November 2014

Kos Majlis Perkahwinan Selepas Gelombang GST 6%. Pelamin, Katering, Fotografi, Pakaian, Khemah Naik Harga?




kahwin gst



Majlis Perkahwinan Selepas Gelombang GST 6%. Pelamin, Katering, Fotografi, Pakaian, Khemah Naik Harga?  : Sekarang ini sudah menjadi trend apabila satu demi satu proses asimilasi telah masuk dalam upacara perkahwinan orang Islam. Jikalau dahulu, cukup salam cium tangan suami selepas mas kahwin diserahkan, sekarang ini tidak lagi. Lebih “advance”, apabila mesti ada adegan suami cium dahi isteri walaupun di dalam masjid dan surau sekali pun.

Yang memandang pun meleleh air liur. Kemudian ada pula upacara baling bouquet kepada kalangan yang dibelakangnya. Siapa yang dapat tangkap, besar kemungkinan giliran si dia selepas itu. Tepuk dahi Berita Semasa melihat situasi ini. Selepas itu, ada pula pintu gerbang.

Realitinya hari ini dilihat ramai yang berlumba-lumba untuk membuat majlis pernikahan dan majlis perkahwinan yang paling susah dan paling sukar atas nama mahu glamour ataupun bahasa halusnya, atas nama kepuasan diri. Katanya majlis kahwin mereka hanyalah sekali seumur hidup.

KLIK SINI : GST Malaysia : Kenaikan Harga Barang Naik di Malaysia Hanya 1.8% 
Sahaja. Ini Jaminan Kerajaan! Berpuas Hati?

Tetapi adakah trend ini akan sedikit terencat apabila tibanya gelombang GST bermula April 2015 kelak? Kita boleh perhatikan yang mana semakin ramai hari ini yang “berlumba-lumba” melangsungkan perkahwinan sebelum daripada tempoh pelaksanaan GST bagi mengelakkan kos perbelanjaan mereka semakin bertambah selepas ini. Berdasarkan tinjauan dan semakan yang Berita Semasa lakukan, dijangka kumpulan yang sentiasa bersama-sama menjayakan setiapa kali diadakan majlis perkahiwnan sudah bersiap sedia untuk menaikkan kos dan caj yang dikenakan kepada keluarga pengantin selepas pelaksanaan GST kelak. Antaranya ialah

Kenaikan Kos Majlis Kahwin di Malaysia Selepas GST 6%?

 

Kos Pelamin GST
  • Penyedia katerer akan naik harga
  • Penyedia khemah akan naik harga
  • Penyedia pakaian pengantin akan naik harga
  • Penyedia pelamin akan naik harga
  • Penyedia kad kahwin dan cenderamata akan naik harga
  • Jurugambar dan jurumekap juga akan naik harga
Nasihat Berita Semasa kepada pasangan yang ingin berumah tangga, ukurlah baju di badan sendiri, ikutlah kemampuan. Yang penting nikahnya. Janganlah sampai berhutang sana sini atas nama mahu mengadakan majlis perkahwinan gilang-gemilang yang merupakan adat dan budaya itu. Usahlah lari dimasukkan beberapa acara lain sebelum, semasa dan selepas majlis perkahwinan sehingga menambah beban kos perbelanjaan anda. Mudah majlis perkahwinan anda itu.

Apa kata pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga, keluarga pengantin mahupun pasangan sudah lama mendirikan rumah tangga menjelang gelombang GST tidak lama lagi?

Tiada ulasan: