Ahad, 30 November 2014

Harimau Malaya ke separuh akhir Piala AFF Suzuki

 
Harimau Malaya untuk ke separuh akhir Piala AFF Suzuki menjadi kenyataan.

11-world-cup-qualifiers-singapore-vs-malaysia-bukit-jalil-slider


SINGAPURA: Harimau Malaya berjaya layak ke separuh akhir Kejohanan Bola Sepak Piala AFF Suzuki 2014 selepas menundukkan tuan rumah, Singapura 1-3.

Pasukan kebangsaan yang bertandang ke Stadium Nasional, Kallang menyaksikan Singapura mula garang pada separuh masa pertama namun menemui jalan buntu apabila terikat 0-0 sehigga tamat perlawanan.

Bermula separuh masa kedua, Malaysia berjaya memecah kebuntuan apabila berjaya menjaringkan gol pertama pada minit ke 60, menerusi Mohd Safee Mohd Sali.

Bagaimanapun, tuan rumah yang hanya memerlukan seri untuk mara ke separuh berjaya menyamakan kedudukan pada minit ke 83.

Tersentak dengan kedudukan itu, Malaysia terus mengasak kubu lawan sehingga ke akhir masa perlawanan dan berjaya mendapat tendangan panalti pada minit 91 yang disempurnakan Safiq Rahim selepas Amri Yahyah djatuhkan.

Singapura tambah merana apabila Indra Putra Mahayuddin melengkapkan kemenangan Malaysia 1-3 pada minit ke 94 sekali gus menyingkirkan Singapura.

Malaysia yang berada dalam Kumpulan bersama Singapura sebelum ini seri tanpa jaringan dengan Myanmar dan kalah 3-1 kepada Thailand.

Ketua jurulatih Harimau Malaya, Dollah Salleh berpuashati dengan keputusan saat-saat akhir untuk merombak jentera serangan negara.

Beliau berkata penyerang kembar negara, Mohd Safee Mohd Sali dan Norshahrul Idlan Talaha cuba mencari gol kemenangan pada aksi terakhir namun gagal.

“Sebab itu saya mengambil keputusan untuk memasukkan Abdul Manaf (Mamat) dan Indra Putra (Mahayuddin) pada saat-saat akhir bagi menggantikan mereka berdua dan ia nyata berbaloi.

“Apa yang menarik mengenai Indra Putra adalah beliau mampu menjaringkan gol daripada sudut yang sukar dan beliau wajar dijadikan contoh oleh beberapa pemain muda kita,” kata Dollah kepada pemberita selepas perlawanan.

Kemenangan ini membawa skuad negara ke peringkat separuh akhir berdepan juara kumpulan A, Vietnam, awal Disember ini.

Tiada ulasan: