Selasa, 29 Jun 2010

KJ berusaha menangi undi orang muda?

Aidila Razak


ANALISIS BERITA Mei 2010 mungkin merupakan satu bulan yang tenang untuk Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, sekurang-kurangnya di khalayak ramai, tetapi tidak pula halnya dengan mereka yang mengikuti catatannya di Twitter.

Semasa mengikuti latihan Askar Wataniah, Khairy menghiburkan 8,000 pengikut Twitternya, dengan catatan lucu mengenai latihan ketenteraannya, serta mengenai teman latihannya, Rajah yang berusia 19 tahun.

"Tidak ada politik dalam tentera, dan jika saya dapat tarik pemimpin lain Pemuda, sama ada mereka dari BN, PKR, PAS atau DAP, atau mereka atas pagar untuk menyertai Askar Wataniah sebagai anggota simpanan, itu akan baik untuk negara," kata ahli parlimen yang 34 tahun itu.

Sementara beliau mungkin betul dalam menilai tentera simpanan itu sebagai bebas politik, seseorang itu akan tertanya-tanya jika penglibatannya dalam aktiviti seumpama itu, tidak bermotifkan politik.

Ini termasuk pembabitannya dalam Persatuan Bola Sepak Malaysia, muncul di muka depan Harper's Bazaar (kanan) dan berlakon dalam projek filem pendek '15Malaysia ', telah menimbulkan pertanyaan: Apakah niat sebenar Khairy?

Mereka yang mengikuti karier Khairy mungkin melihat pendekatan 'budaya pop' yang diambil oleh ahli parlimen MP Rembau itu, dalam percubaannya untuk memposisikan semula dirinya sebagai "radikal moderat".

Tiada ulasan: