Isnin, 10 Oktober 2016

KKM Siasat Isu Ambulans Lewat

MSTAR ONLINE
 
 
 
 
KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan melancarkan siasatan lanjut berhubung kes kelewatan ambulans dan penggunaan peralatan lapuk yang menyebabkan kematian dua pesakit walaupun kes itu disifatkan sebagai terpencil.

Isu tersebut dibangkitkan selepas penyebaran dalam laman sosial tentang kes seorang lelaki di Subang Jaya meninggal dunia akibat kelewatan ambulans mengambil masa 35 minit untuk tiba di lokasi.

Mangsa mengadu sakit dada dan kesukaran kenafasan ketika membuat panggilan kecemasan itu.

Akaun media sosial yang menggunakan nama Syahiza Radzi turut mendakwa ambulans berkenaan tidak dilengkapi tabung oksigen.

"Apabila melihat rekod panggilan, operator mengambil masa tujuh minit bermula daripada menerima panggilan kecemasan untuk menghubungi pihak hospital bagi menghantar ambulans.

"Jumlah keseluruhan panggilan yang diterima operator untuk ambulans pada hari tersebut? Satu (sahaja)," dakwa pemilik akaun itu.

Awal September lalu, seorang mangsa kemalangan jalan raya terbunuh ketika dibawa menaiki ambulans di Jelebu, Negeri Sembilan.

Mangsa dipercayai terhumban daripada pengusung kerana tidak diikat dengan kemas selain ahli keluarga mangsa mendakwa ambulans tiba lewat selama 20 minit.

Mengulas tentang dua kes tersebut, Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata, beliau percaya dua kes itu sebagai kes terpencil, tetapi pihak kementerian tetap menyiasat insiden terbabit.

"Kebiasaannya, ambulans akan mengambil masa sehingga 15 minit. Mereka pasti tiba.

"Jadi saya percaya kes ini terpencil dan saya tidak maklumat terperinci. Kami akan melancarkan siasatan lebih lanjut," kata beliau.

Tiada ulasan: