Selasa, 23 Ogos 2016

Slogan 'PAS For All' tak pernah diganti - Nik Zawawi

Oleh Shuhaniza Said
Post Pic
 
 
BESUT: Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) yang diperkenalkan PAS pada Muktamarnya Jun lalu, bukan hanya untuk mengubah dalaman PAS saja, demikian menurut Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS, Datuk Dr Nik Mohamad Zawawi Nik Salleh.
 
Menurut Nik Zawawi, ramai pihak yang tersalah anggap dan menyifatkan BPMS sebagai pendekatan PAS untuk mematangkan 'diri sendiri' saja, sebaliknya menurut beliau, pendekatan itu diwujudkan untuk menjadi pengajaran kepada semua parti politik yang yang dirasakan masih tidak matang.         
 
"Parti-parti politik yang ada ini parti yang tidak matang. Jadi kita sebagai model, sebab itu kita yang bawa supaya semua parti politik ini lihat ini budaya yang ada dalam PAS. Sebab itu saya sebut parti politik yang ada dalam negara kita sangat tidak matang.
 
"Umno-BN bila berpolitik, ia menghukum, sebagai contoh guru yang mengajar. Kalau (guru itu) tak kuat Umno, tak boleh.
 
"Itu Umno yang memerintah, kalau parti lain yang tidak memerintah seperti PAN (Amanah). Kalah bertanding kemudian tubuh parti lain. Ini bukan saja tak matang malah tak cerdik," katanya dalam satu temubual bersama Antarapos baru-baru ini, mengulas mengenai pendekatan baru parti berkenaan.
 
PAS memperkenalkan BPMS sewaktu muktamar tahunannya, Jun lalu, bermaksud mengamalkan budaya politik matang dan sejahtera dengan setiap tindakan perlu berdasarkan maklumat yang betul serta pertimbangan akal dan syarak, dan bukannya berasaskan emosi kebencian politik kepartian.
 
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sewaktu ucapan dasarnya pada muktamar itu berkata, PAS mahu keluar daripada budaya politik lama yang melampau dan kasar. 
 
Pendekatan PAS itu mengundang kritikan parti serpihannya sendiri, iaitu Amanah yang menyifatkan BPMS memperlihatkan langkah PAS yang lebih cenderung untuk bersama Umno, berdasarkan beberapa pendirian parti itu kebelakangan ini yang lebih 'menyokong' parti Melayu tersebut.
 
Mengulas mengenai perkara itu, ujar Nik Zawawi, PAS enggan menitikberatkan kritikan parti serpihan berkenaan, malah menambah, apa jua membabitkan Amanah langsung tidak pernah dibincangkan atau termasuk dalam 'kamus' parti itu.
 
Di sebalik kritikan itu juga, Nik Zawawi malah berkata, pendekatan BPMS disokong oleh hampir 70 peratus badan bukan kerajaan (NGO) dari pelbagai pihak di dalam negara ini.     
 
Mengulas lanjut ujarnya, pendekatan BPMS tidak bermakna PAS 'meninggalkan' slogan PAS For All seperti yang diperkenalkan sebelum ini.
 
Beliau turut menyangkal tanggapan sesetengah pihak yang menyifatkan BPMS sebagai slogan ikut-ikutan PAS bagi 'menghalalkan' hubungan tahaluf siyasi bersama parti lain seperti Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN).
 
"PAS meneruskan dasar yang dibawa sebelum dari ini. PAS For All jelas masih kekal sehingga sekarang. Memang perjuangan kita untuk semua dan agama Islam untuk semua. PAS For All ini kita tak pernah ganti.
 
"Cuma sekarang kita sebut BPMS kerana kita lihat arus yang berkembang dalam dunia pada hari ini, kita mesti ikut supaya negara kita tak ketinggalan. 
 
"Jadi sebab itu, yang menentukan kemajuan dalam negara, yang menetukan tamadun, kesatuan dalam negara kita adalah budaya politik matang dan sejahtera," ujarnya lagi, sambil menambah pendekatan tersebut tidak mengelirukan akar umbi.

Tiada ulasan: