Selasa, 30 Ogos 2016

Orang Melayu akan berubah, sekiranya Umno kalah'


Umno
Umno


SHAH ALAM - Perubahan terhadap orang Melayu akan berlaku sekiranya Umno kalah dalam pilihan raya.

Pengasas bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Syed Saddiq Abdul Rahman berkata, sebagai contoh seperti berlaku di Jepun , Parti Demokratik Liberal (LDP) yang sekian lama memerintah negara itu tumbang dalam pilihan raya, dan kesan daripada itu berlakunya satu perubahan besar terhadap rakyat di Jepun.

"Apa yang terbaik yang akan berlaku pada Pemuda Umno dan orang Melayu di Malaysia adalah jika Umno kalah...pemerintahan LDP penuh dengan rasuah, teruk sangat jatuh sekali orang muda dalam parti itu boleh dinaikkan, mereka yang korup tinggalkan parti itu.

"Dalam masa tersebut pilihan raya seterusnya menang melalui demokrasi yang betul, tetapi kita perlu jatuh dahulu sebelum kita boleh pergi ke hadapan," katanya dalam wacana Sinar Harian siri ke-40 berjudul ‘Politik Malaysia: Di Manakah Melayu?’, di Auditorium Sultan Muhammad ke V, Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, hari ini.

LDP merupakan parti tunggal memerintah Jepun selama lima dekad, LDP akhirnya tumbang pada pilihan raya umum negara itu pada 30 Ogos 2009.

LDP kehilangan majoriti kerusi di Parlimen kepada parti pembangkang, Parti Demokrat Jepun (DPJ), dalam kekalahan yang disifatkan oleh kebanyakan pemerhati sebagai "revolusi politik" di negara matahari terbit itu.

Selain Syed Saddiq, barisan ahli panel lain ialah Ketua Penerangan Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari; Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Mohd Razlan Muhammad Rafii; Naib Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (Amanah), Shazni Munir ( Amanah) dan Ketua Srikandi PKR, Senator Siti Aishah Shaik Ismail.

Wacana dikendalikan oleh Nazri Kahar dari Astro Awani.

Dalam pada itu, Syed Saddiq berkata,jika pembangkang hendak memenangi pilihan raya akan datang, mereka perlu adakan permuafakatan politik yang baharu.

"Saya percaya jika kita dapat wujudkan pakatan tersebut, kerana kita hanya perlu ada 4 hingga 8 peratus pengundi Melayu untuk pembangkang menang dalam pilihan raya akan datang, tetapi untuk itu berlaku perlu wujudnya satu lawan satu, jadi saya percaya wujudkan akan politik yang baharu," katanya.

Tiada ulasan: