Selasa, 9 Ogos 2016

Bongkar siapa MO1 atau jadi 'kabinet kleptokrat', kata Lim

MALAYSIAKINI


Kabinet mesti membongkar dakwaan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) bahawa seorang 'pegawai tinggi Malaysia' terlibat dalam pengubahan wang haram yang banyak, atau tercatat dalam sejarah sebagai "kabinet kleptokrat", kata Lim Kit Siang.

Pemimpin Parlimen DAP berkata kabinet juga perlu menyatakan jika individu yang hanya dikenali sebagai 'Malaysian Official 1' (MO1) dalam tindakan undang-undang yang difailkannya bulan lalu ialah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

DOJ berkata 'Malaysian Official 1' tidak perlu dinamakan dalam tindakan undang-undang yang difailkan bagi merampas aset bernilai lebih AS$1 bilion yang didakwa dibeli menggunakan dana 1MDB.

Ini kerana ia tidak diperlukan untuk memenuhi tujuan merampas aset berkenaan, kata DOJ.

'Malaysian Official 1' yang dinyatakan di dalam dokumen-dokumen mahkamah DOJ sebagai seorang pegawai kerajaan Malaysia berpangkat tinggi yang mempunyai kaitan dengan anak tiri Najib Riza Aziz, dan menerima AS$ 731 juta yang berasal dari dana 1MDB.

"Melainkan kabinet akan menafikan bahawa 'Malaysian Official 1' tidak merujuk kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib, dan mengekalkan reputasi Malaysia dan nama baik daripada dikotori tindakan DOJ, kabinet mesti membongkar aduan DOJ mengenai 'perlakuan jenayah" Malaysian Official 1 serta penyelewengan dan wang haram berbilion dolar yang dicuri dari 1MDB yang patut diguna untuk pembangunan," katanya.

Katanya, kabinet tidak boleh mencipta sejarah di Malaysia sebagai 'kabinet kleptokrat' tanpa mengambil tindakan serius untuk membersihkan nama negara.



Tiada ulasan: