Rabu, 17 Ogos 2016

Bagaimana Umno urus derma politik era 70-an? Ini cerita Musa

MALAYSIA TODAY


Musa-Hitam5


(FMT) – Teliti sungguh Tun Dr Ismail dengan wang derma kepada Umno – setiap sen direkodkan supaya aliran wang masuk telus, kata bekas timbalan perdana menteri itu.

Bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam berkata Umno satu ketika dulu amat teliti dalam penerimaan derma politik sehinggakan penderma berasa tidak selesa ketika diberitahu tidak mengharapkan apa-apa balasan.

Menulis dalam buku Frankly Speaking yang mengisahkan pengalaman sepanjang karier politiknya,
Musa yang merupakan ahli Majlis Tertinggi Umno pada awal 1970-an kerap berjumpa timbalan perdana menteri ketika itu, Tun Dr Ismail Abdul Rahman, yang terkenal dengan ketegasan menguruskan wang.

Katanya, sebaik sahaja tarikh pilihan raya diumumkan, Umno akan mengumumkan parti itu bersedia menerima sumbangan kewangan bagi membiayai kempennya.

“Peraturan asas Tun Ismail ialah setiap sumbangan, termasuk dari sektor swasta, mesti diisytiharkan dan tidak boleh diterima secara peribadi,” kata Musa, yang menganggap dirinya seorang jahil dalam soal mendapatkan dana bagi parti, walaupun ketika itu menjawat timbalan menteri perdagangan dan industri di bawah pentadbiran perdana menteri Tun Abdul Razak Hussein.

Katanya amalan itu diteruskan pada era pentadbiran Tun Hussein Onn, perdana menteri ketiga menggantikan Razak.

“Malah, Tun Hussein Onn mungkin lebih teliti,” tulis Musa.

“Zaman itu, ketirisan dan salah guna dapat dielakkan.

“Malangnya, prosedur sedemikian tidak lagi menjadi amalan biasa pada hari ini.”

Tiada ulasan: