Selasa, 12 Julai 2016

PH terbuka dengan kehadiran Saksama

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
PETALING JAYA: Pakatan Harapan (PH) terbuka dengan hasrat mana-mana pihak untuk menubuhkan gabungan pembangkang yang baru demi mengalahkan kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN).
 
Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menyatakan pihaknya bersedia mengadakan perbincangan, namun tidak ke arah penggabungan bersama antara gabungan.
 
"Kita terbuka dengan sesiapa sahaja, atau gerakan untuk menumbangkan kerajaan yang zalim. Kita boleh mengadakan perbincangan tetapi perlu ada agenda asas yang dipersetujui bersama," katanya di sidang media selepas mengadakan Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Harapan (PH), tengah hari tadi.
 
Wan Azizah mengulas perkembangan terbaru politik tanah air yang menyaksikan kewujudan Saksama yang ditubuhkan kerana Pakatan Rakyat, atau kini dikenali sebagai Pakatan Harapan, gagal memberi saingan sengit kepada Barisan Nasional (BN).
 
Tujuh parti yang dilaporkan menyertai Saksama adalah STAR, Parti Sejahtera Angkatan Perpaduan Sabah (SAPU),  Pertubuhan Perpaduan Rakyat Kebangsaan Sabah (Perpaduan), Parti Rakyat Bersatu Malaysia (MUPP) , Parti Kebangsaan Sabah (PKS), Parti Bangsa Dayak Sarawak (PBDS), dan termasuklah Parti Alternatif Rakyat (PAP) dari Semenanjung.
 
 

Tiada ulasan: