Khamis, 21 Julai 2016

1MDB jadi bahan serangan politik

SINAR HARIAN
Salleh Said Keruak
Salleh Said Keruak


KUALA LUMPUR - Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata 1MDB telah menjadi bahan serangan bermotifkan politik yang tidak pernah berlaku sebelum ini bertujuan menjatuhkan ketua kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

Menurutnya, terlalu banyak tuduhan seperti kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kononnya RM42 bilion lesap, yang kemudian dibuktikan tidak benar - dalam hal ini pengesahan itu dibuat Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara yang dwipartisan.

"Ini bermakna mana-mana dakwaan berhubung 1MDB perlu ditangani dengan berhati-hati mengikut proses undang-undang dan mematuhi prinsip tidak bersalah sehingga terbukti bersalah.

[ARTIKEL BERKAITAN: Isu 1MDB: Jabatan Kehakiman AS mahu rampas 17 aset]

"Tiada siapa yang patut terburu-buru menghakimi sebelum tuduhan terbukti di mahkamah," katanya ketika mengulas tindakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat ke atas 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Salleh berkata, derma kepada perdana menteri adalah suatu perkara berasingan.

"Selepas siasatan menyeluruh oleh banyak pihak berkuasa, telah disahkan dana itu adalah derma daripada keluarga Diraja Arab Saudi seperti yang dinyatakan oleh menteri luar Arab Saudi pada 14 April," katanya. - Bernama


Tiada ulasan: