Isnin, 7 September 2015

Umno: Zahid pangku jawatan Muhyiddin?

Ahmad Zahid Hamidi
Ahmad Zahid Hamidi
 
 
SHAH ALAM - Pemerhati politik berpendapat orang nombor dua negara, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mungkin jadi pemangku jawatan timbalan presiden Umno sekiranya khabar angin yang berlegar tentang pemecatan penyandangnya, Tan Sri Muhyiddin Yassin Rabu ini menjadi kenyataan.
 
Setiausaha Kluster Politik, Keselamatan dan Antarabangsa Majlis Profesor Negara, Prof Datuk Dr Abdul Halim Sidek berkata, bagaimanapun beliau sangsi dengan perkara itu akan berlaku kerana ia hanya akan merugikan BN di Parlimen.
 
“Jika beliau (Muhyiddin) dipecat, sudah tentu semua jawatan yang disandangnya akan terlucut tapi saya tidak jangka itu yang akan berlaku.
 
“Kerana ia hanya akan menambahkan suasana kritikal kepada BN. Di mana ahli Parlimen (MP) bebas akan bertambah di Parlimen dan mengurangkan bilangan MP BN. MP bebas ini boleh memihak kepada sesiapa sahaja,” katanya kepada Sinar Online.
 
[ARTIKEL BERKAITAN: ‎Pecat sekarang memang bukan tindakan bijak]
 
Beberapa hari lalu, tersebar khabar angin melalui aplikasi sosial WhatsApp kononnya, pada Rabu ini akan berlangsung mesyuarat Majlis Tertinggi Umno (MT) yang akan memutuskan nasib Muhyiddin.
 
‎Selain Muhyiddin, Naib Presiden Umno, Datuk Seri Shafie Apdal dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir juga turut dikhabarkan akan dipecat daripada jawatan mereka dalam parti.
 
Menurut Abdul Halim, jika Muhyiddin dipecat, Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak akan bersidang bersama ahli MT Umno yang lain untuk melantik pemangku timbalannya.
 
“Presiden Umno akan bersidang untuk melantik pemangku timbalan presiden Umno dalam kalangan tiga naib presiden Umno.
 
“Besar kemungkinan Ahmad Zahid akan dilantik kerana beliau timbalan perdana menteri dan mendapat undi tertinggi ketika pemilihan Umno,” katanya.
 
Akui kemungkinan suasana itu akan menimbulkan suasana tidak selesa dalam kalangan ahli yang menyokong Muhyiddin, namun Abdul Halim berkata, ahli Umno perlu menerima keputusan itu.
 
“Ahli terpaksa terima. Ini keputusan MT Umno bukan presiden...bukan kuasa veto presiden. Memang akan ada yang sedih (atas pemecatan ) tapi kena terima. Perkara itu ikut Perlembagaan.
 
“Jika nak suarakan apa-apa kena tunggu pemilihan nanti atau bercakap ketika Perhimpunan Agong Umno minta penjelasan pemimpin,” katanya.
 
Sementara itu, peguam Umno, Datuk Mohd Hafarizam Harun menegaskan bahawa hanya ahli MT Umno yang boleh memutuskan taraf keahlian mana-mana ahli Umno termasuk menggantung atau memecat.

“Mengikut Perlembagaan Umno salah satu tanggungjawab MT Umno adalah menentukan taraf pendaftaran seseorang ahli (mengikut Fasal 5.7), menggantung atau melucutkan keahlian seseorang ahli.
 
“Sebagai contoh Anina telah dipecat kerana membawa perkara parti ke mahkamah. Sudah semestinya ada prosedur yang perlu dipatuhi. Anina telah memaklumkan bahawa beliau telah memfailkan kes itu di mahkamah. Maka Perlembagaan Umno jelas, keahlian akan gugur sendiri,” katanya.

Ahli Umno Kampung Padang Matsirat, Langkawi, Anina Saadudin dipecat berkuat kuasa 2 September lalu susulan memfailkan saman terhadap Najib di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur meminta Najib menjelaskan perihal penerimaan derma politik bernilai RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya.
 
Dalam pada itu, Mohd Hafarizam mengakui tidak mengetahui apa-apa soal khabar angin pemecat Muhyiddin.
 
“Saya tidak tahu tentang ura-ura timbalan presiden Umno nak diturunkan atau sebagainya. Saya tidak mahu komen apa kerana saya tidak dengar atau tidak tahu pun tentang itu,” katanya.
 
 

Tiada ulasan: