Ahad, 13 September 2015

Tindakan polis memanjangkan hayat Bersih



Oleh Hazlan Zakaria


Walaupun polis berjaya menjadikan Bersih kurang “perjuangan” dan “tidak berbaloi” dengan tidak mencetuskan sebarang tindakan ke atas peserta dan penganjur sewaktu perhimpunan, mereka sebenarnya membantu memanjangkan jangka hayat dan tarikan pergerakan itu dengan meneruskan pendakwaan ke atas mereka.

Sehingga kini, pihak polis telah memanggil penganjur Bersih untuk soal siasat, mendakwa sebilangan mereka untuk perhimpunan yang berkaitan dengan tuntutan yang dilakukan Bersih dan memanggil orang yang biasa disyaki; politikus pembangkang dan aktivis yang akan disoal siasat dan didakwa untuk kesalahan berkaitan.

Seolah-olah polis sengaja membantu memanjangkan jangka hayat Bersih 2.0 dalam berita dan menjadikan pemimpinnya dan politikus pembangkang yang licik bak perwira dalam perjuangan mereka.

Walaupun tidak semua baik, pendakwaan tetap pendakwaan dan akan mempunyai kesan buruk kepada aktivis dan politikus terbabit. Bagaimanapun, ia juga menyebabkan matlamat mereka menjadi lebih dikenali dan memberikan mereka masa dan ruang dalam media yang lebih lama.

Lagipun di negara seperti Malaysia, salah satu tanda keberanian dan petanda pergerakan masyarakat sivil yang dikenali adalah apabila salah seorang ahlinya didakwa oleh kuasa pemerintah, kerana ia bermaksud perjuangan mereka mendatangkan kesan.

Malah sebilangan politikus dan aktivis hidup semata-mata untuk dikenakan tindakan pihak berkuasa.
Pihak polis sewajarnya mengingati yang tidak peduli adalah satu rahmat.

Kaedah terbaik untuk mengabaikan sesuatu apabila anda tidak selesa denganya kadang-kadang ialah berpura-pura ianya tidak wujud.

Malah kadang-kadang cara terbaik untuk berdepan dengan masalah yang berlanjutan ialah membenarkan ia berlaku mengikut kehendaknya seperti mengalami selesema.

Lagipun, aktivis bukanlah penjenayah merbahaya.

Membebaskan mereka hanya akan membantu pihak polis mempunyai lebih banyak anggota untuk jenayah sebenar yang banyak wujud kini.

Seperti kata-kata hikmah... biarkan sahaja dan tunggu sampai ia lenyap.

Sesuatu yang sebenarnya berkesan dalam perhimpunan popular yang bermasalah dan kenyataan politik yang memalukan.

Masa, ingatan yang mudah berubah dan mudah lupa rakyat Malaysia akan menggerakan semuanya nanti, memadamkan apa sahaja isu semasa sebaik sahaja ada isu baru yang tercetus dan menjadi bualan hangat harian, mingguan atau bulanan.

Timbul sahaja isu jenayah ganas, serbuan seks beramai-ramai, remaja mengahwini orang tua, kenyataan menteri yang melawakkan atau lembu dicuri dijumpai dalam kereta sedan atau kondominium, orang akan melupakan.

Dan mungkin inilah formula yang digunakan polis yang memberi kesan besar kepada perhimpunan Bersih 4 lepas yang dianjurkan oleh kumpulan pendesak Bersih 2.0 pada 29-30 Ogos, untuk mendesak kempen satu negara bagi undi tidak percaya kepada Perdana Menteri Najib Razak.

Walaupun polis menutup beberapa tempat di Kuala Lumpur, terutama sekali dengan kawasan sekitar Dataran Merdeka di mana sambutan Merdeka dijangka akan berlaku sehari selepas perhimpunan dua hari itu, kehadiran mereka sangat sukar dikesan.

Kecuali untuk pegawai Pasukan Gerakan Am yang mengawal halangan, pegawai Cawangan Khas yang ‘bercampur’ dengan khalayak dan polis trafik yang membantu mengawal trafik, kehadiran polis rat-rata tidak wujud.

Tiada tanda yang dilihat wujudnya Light Strike Force dari balai polis berhampiran, atau Unit Tindakbalas
Kesejahteraan Awam atau yang paling digeruni Unit Simpanan Persekutuan.

Malah kerana kurangnya tindakan dari pihak polis, bukan sahaja mereka menerima ucapan tahniah kerana tindakan profesional mereka, tetapi juga mengurangkan impak penerimaan Bersih 4.

Seperti kata mereka, bagi media, berita baik bukanlah berita.

Walaupun Bersih menerima liputan meluas, ia tidak sama seperti liputan yang diberikan sekiranya wujud kejadian tergempar di tempat kejadian.

Tetapi pendakwaan berterusan polis kepada Bersih, pemimpin dan politikus sekutu mereka memanjangkan lagi isu ini dan ia bukan hanya membantu menyebarkan lebih banyak berita tentang pergerakan ini tetapi juga meningkatkan kesan tarikan mereka.

Komen dan cadangan boleh dihantar kepada penulis di hazlan@hckmedia.com

Tiada ulasan: