Sabtu, 26 September 2015

Seronoknya jadi wakil rakyat di Malaysia

Oleh  Nik Aziz Afiq Abdul

Itulah yang terjadi.Rakyat entah bila akan sedar tugas Wakil Rakyat itu adalah sebagai ahli legislatif (legislator) yakni penggubal undang-undang peringkat tinggi.

Ketajaman perbahasan, kemampuan mematahkan hujah pihak lawan, sokongan data yang kemas, debat yang bermutu bukan indikator.

Pergi tanya "orang kuat politik" yang anda kenali. Tanya dia apa tokoh kesayangan dia bahas buat kali terakhir (yang paling terbaru) di dewan?

Pergi tanya "orang kuat politik" yang anda kenali. Tanya dia apa tokoh kesayangan dia bahas buat kali terakhir (yang paling terbaru) di dewan?

Rata-rata tak ikuti pun. Ramai yang lebih hadam apa yang Wakil Rakyat tersebut ucap dalam sidang media, ceramah, himpunan, segala perkara yang lain tapi bukan dalam dewan.

Wakil Rakyat dimata Malaysia adalah mereka yang turun depan mata, kacau gulai sama-sama walau api tak hidup, sembelih lembu walau itulah aktiviti sepanjang hayat, hadir majlis kematian, hadir majlis bersunat, majlis perkahwinan, tahnik, doa selamat.

Itulah "seronoknya" jadi Wakil Rakyat di Malaysia. Semua tempat dia pergi rakyat semakin sayang, hubungan makin erat dan paling penting sentiasa dijamu makan.

Ponteng parlimen tak ada masalah. Hujah taraf kanak-kanak tak jadi masalah. Fakta tepi longkang juga tak apa. Debat macam orang tak sekolah pun tetap disayang yang penting turun kenduri.

Elaun Wakil Rakyat ambil. Bila diusul naik gaji cepat-cepat sokong. Tiba waktu ceramah kononnya empati pada rakyat yang miskin dan dilanda cukai tinggi.

Apa yang lebih utama?

Jadilah legislator dahulu. Selesaikan peranan yang kamu minta melalui mandat rakyat terlebih dahulu. Kemudian jika turun makan kenduri, masak sama-sama (walau api tak hidup) sembelih binatang korban (walau itu rutin puluhan tahun samada jadi wakil rakyat atau tidak) dan segala aktiviti makan-makan yang lain itu bonus buat rakyat.

Kamu dihantar kesana untuk bekerja sebagai wakil kami bukan untuk menikmati segala kemudahan yang diperuntukkan semata-mata.

Kami anak muda sedang memerhati. 


Tiada ulasan: