Khamis, 24 September 2015

PSM berang Pakatan dakwa mereka tolak hak istimewa Melayu

THE MALAYSIAN INSIDER



Bekas setiausaha agung PSM, S Arutchelvan menafikan parti itu menolak hak istimewa Melayu yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, selepas PSM tidak dijemput menyertai Pakatan Harapan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 24 September, 2015.Bekas setiausaha agung PSM, S Arutchelvan menafikan parti itu menolak hak istimewa Melayu yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, selepas PSM tidak dijemput menyertai Pakatan Harapan. – Gambar fail The Malaysian Insider

 
Parti Sosialis Malaysia (PSM) berang dengan dua ahli Parlimen Pakatan Harapan yang didakwa sebagai berbohong berkenaan alasan parti itu tidak dijemput menyertai gabungan baharu pembangkang.

Bekas setiausaha agung PSM, S Arutchelvan menafikan parti itu menolak perkara tersebut yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Menurut Arutchelvan, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan Ahli Parlimen Serdang Ong Kian Ming dalam laporan Malaysiakini mendakwa PSM kekal tidak dijemput sejak pembentukan Pakatan Rakyat lagi kerana mereka tidak bersetuju dengan Perkara 153 yang diangkat dalam Dasar Bersama dahulu.

"Kami cabar dan tuntut penjelasan berkenaan kenyataan ini kerana ia tidak benar, bohong dan berniat jahat. 
 
 "Bila dan di manakah perbincangan ini berlaku? Siapa yang hadir dan di manakah buktinya? Cuma ada 3 perbincangan di antara PSM dan PKR. Dalam semua perbincangan, tidak pernah Perkara 153 dibincangkan," kata Arutchelvan dalam kenyataan hari ini.

Dalam laporan yang disebut Arutchelvan, Khalid yang kini bersama Parti Amanah Negara mendakwa dasar sosialis PSM menyebabkan parti itu menolak hak istimewa Melayu.

Menurut Arutchelvan, perkara itu tidak benar sama sekali malahan PSM dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-13 secara terang-terangan mengangkat manifesto Pakatan Rakyat dan Buku Jingga PKR. – 24 September, 2015.


Tiada ulasan: