Khamis, 10 September 2015

PR 2.0: Pas tak perlu tergesa-gesa

Tuan Ibrahim Tuan Man
Tuan Ibrahim


SHAH ALAM - Pas menyifatkan parti itu tidak perlu tergesa-gesa dalam hal hubungan kerjasama politik parti pembangkang yang didakwa untuk membentuk PR siri kedua.

Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, parti itu akan mengkaji semula keperluan hubungan kerjasama tersebut.

"Dalam konteks hubungan  atau pembentukan PR 2.0, Pas akan mengkaji  semula.  Pengalaman lalu banyak mengajar kita.

"Isu ini akan dibincangkan dalam mesyuarat parti dan kita tidak perlu tergesa gesa," katanya kepada Sinar Online ketika diminta mengulas soal kenyataan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang menegaskan tetap mahukan Pas dalam PR 2.0.

Semalam, Azmin berkata, Menurut Tuan Ibrahim, pendirian PKR itu selaras dengan keputusan parti dan keputusan Muktamar Pas yang lalu.

"Pendirian PKR selaras dengan keputusan muktamar dan pendirian parti di Selangor.  Hubungan Pas dengan  PKR berjalan biasa.

"Pas tetap dengan keputusan memutuskan hubungan dengan  DAP," katanya.

Tuan Ibrahim turut menyatakan kini Pas sedang bekerja keras memperkukuhkan jentera parti dan memperkemaskan tarbiah  di kalangan ahli serta memberi fokus kepada isu rakyat.

Kelmarin, DAP menerusi Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata, parti itu tidak akan berbaik dengan Pas buat masa ini walaupun Azmin Ali berhasrat meneruskan kelangsungan kerjasama politik dengannya dalam gabungan PR 2.0.

Dalam pada itu, Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dilaporkan telah bertemu dengan pemimpin Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu dalam satu mesyuarat tertutup bagi membincangkan pembentukan pakatan baharu.

PKR juga bakal bertemu Pas dan DAP untuk membincangkan perkara sama.


Tiada ulasan: