Rabu, 23 September 2015

Politik Selangor Bakal Bergolak Lagi ?



Oleh: Dr Tanaka Mustafa


1) Kerajaan Negeri Selangor adalah kerajaan Pakatan Rakyat. Sekarang statusnya sudah tidak diketahui. Samada ia adalah kerajaan Pakatan Rakyat atau Pakatan Harapan.

2) PKR akan terpaksa memegang kedua-duanya PR dan PH, supaya Kerajaan Negeri tidak tumbang akibat percaturan melingkop yang sedang berlaku.

3) Saya berpendapat, PAS perlu mengutamakan kestabilan politik Selangor dengan mengekalkan tahaluf siyasi dengan PKR, sehingga PRU14. Pendirian PAS dalam langkah Kajang mengisyaratkan bahawa PAS akan memilih untuk mengekalkan tahaluf dengan PKR, supaya kerajaan menjadi stabil.

4) Kita tidak pasti jika asakan DAP dan Amanah untuk menyingkir PAS daripada kerajaan negeri, akan membuatkan PKR terpaksa membubarkan PR. Jika itu berlaku, PAS tidak dapat mengelak lagi untuk berdepan dengan satu lagi kemelut politik Selangor.

5) Kita berharap, sehingga PRU14, biarlah keadaan politik Selangor stabil tnpa gangguan samada daripada PAS, ataupun DAP/Amanah, ataupun tekanan dalam PKR sendiri yang cuba menangguk di air keruh.

6) Jangan sangka tiada buaya dalam air yang bergolak. Buaya itu sedang tersengih memerhati kemelut anda sambil menanti PRU14 untuk kembali merampas kembali apa yang ia telah hilang.

Tiada ulasan: