Khamis, 10 September 2015

Pembentangan Bajet 2016 Malaysia Pada 23 Oktober 2015. Anda Ada Cadangan Dan Idea?


-



Pembentangan Bajet 2016 Malaysia Pada 23 Oktober 2015. Anda Ada Cadangan Dan Idea?

Pembentangan Bajet 2016 Malaysia akan dibentangkan kepada rakyat Malaysia pada 23 Oktober 2015 ini bersamaan hari Jumaat.

Dan sekarang ini Perdana Menteri Najib Razak mahukan anda semua rakyat Malaysia berkongsi idea dan cadangan supaya ia dapat dinilai dalam rangkaan untuk dimasukkan dalam pembentangan Bajet 2016 Malaysia kelak.

Bersama-sama ini Berita Semasa suka untuk berkongsi beberapa cadangan yang boleh ditambahbaik untuk negara Malaysia dan diharapkan diambil ia diambil pandangannya dalam pembentangan Bajet 2016 Malaysia ini nanti.

Mungkin anda boleh tambah senaraianya seperti di bawah ini nanti.

Antaranya ialah :

bajet 2016

 

Cadangan Berita Semasa Dalam pembentangan bajet 2016 Malaysia?

  1. Berita Semasa berharap agar Kementerian Belia dan Sukan campur tangan agar gaji pemain bola sepak yang terlalu tinggi tidak sepadan dengan prestasi semasanya dinilai semula, dan dalam pada masa yang sama lebihkan program melahirkan bakat bola sepak tempatan. Yang paling pentingnya sudah tiba masanya FAM dirombak semula
  2. Setiap penama individu hanya dibenarkan memiliki maksimum 3 buah rumah sahaja. Setiap pertambahan milikan rumah selepas itu dikenakan cukai khas demi untuk menghalang monopoli
  3. Warga asing sama sekali tidak dibenarkan beli hartanah freehold (pegangan kekal).
  4. Untuk tempoh masa sekarang tidak dibenarkan sama sekali warga asing ada hak membeli hartanah landed, hanya dibenarkan kondominium sahaja. Hakikatnya sekarang ini polisi pengawalan pegangan hartanah dari warga asing di Thailand dan Indonesia jauh lebih baik daripada Malaysia.
  5. Kerajaan perlu turunkan lagi cukai pendapatan di Malaysia. Cukai pendapatan tinggi, GST juga tinggi. Tidak adil kepada rakyat marhaen. Singapura sendiri memperkenalkan GST pada 3% sahaja dan sekarang ini pada kadar 7%. Malaysia negara membangun 6%. Ermmmm…
  6. Kurangkan kos jalur lebar di Malaysia. KLIK SINI : Caj Harga Langganan Pakej Internet di Malaysia Mahal Tetapi Kelajuan Internet Masih Lembap Kalah Dengan Kemboja & Vietnam! Respon Anda?
  7. KPDNKK boleh membuka booth untuk di pasaraya dan pasar besar yang sering jadi tumpuan rakyat di seluruh Malaysia untuk rakyat menghantar aduan secara mudah untuk diambil tindakan segera. Bagi Berita Semasa rakyat malaysia tidak akan melatah apabila lebih ramai kakitangan KPDNKK diperluaskan selagi ia mampu membanteraskan tindakan peniaga yang mengambil kesempatan menaikkan harga secara keterlaluan.
  8. Zakat yang perlu diperkemaskan lagi, bukan ditumpukan untuk diniagakan dan dilaburkan. Tumpukan kepada pengagihan kepada penerimanya yang layak. Permudahkan urusan mereka. Ini amanah umat Islam terhadap anda.
  9. Perluaskan penggunaan kad pengenalan untuk mendapatkan harga bersubsidi ketika melakukan pembelian kepada kedai dan pasaraya yang berdaftar termasuklah pembelian petrol dan juga barang-barang keperluan harian. Yang pentingnya cip kad pengenalan mestilah tahan lasak.
  10. Hapuskan BR1M.
  11. Berita Semasa tetap bersetuju yang mana pinjaman tetap perlu dibayar semula. Tetapi….tetapi Berita Semasa tidak perlu dikenakan kadar afedah ke atas pinjaman tersebut.
  12. Berita Semasa berharap pembangunan masjid selepas ini mestilah disertakan sekali dengan tapak permainan dan sukan yang menjadi tempat anak muda berkumpul.
  13. Akhir sekali, tunaikan janji-janii dalam manifesto dan Bajet Malaysia sebelum ini.
  14. Ada yang anda mahu tambah?
P/S : Mungkin anda juga ada cadangan untuk pembentangan Bajet 2016 Malaysia kali ini? Ada?

PP/S : Sertai undian Berita Semasa yang terbaru, “Apakah Yang Anda Mahu Dalam Pembentangan Bajet 2016 Malaysia Kali ini?


Tiada ulasan: