Sabtu, 26 September 2015

PAS tak mampu tumbangkan BN tanpa Pakatan Harapan, kata DAP Perak

THE MALAYSIAN INSIDER



Pengerusinya DAP Perak Nga Kor Ming berkata tiada jalan lain menumbangkan Barisan Nasional selain kerjasama antara parti pembangkang termasuk PAS. – Gambar fail The Malaysian Insider, 26 September, 2015.Pengerusinya DAP Perak Nga Kor Ming berkata tiada jalan lain menumbangkan Barisan Nasional selain kerjasama antara parti pembangkang termasuk PAS. – Gambar fail The Malaysian Insider
 
 
 
DAP Perak yakin PAS tidak mampu memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU14) sekiranya ia masih bertegas mahu bersendirian dan tidak menyertai Pakatan Harapan (PH), lapor Sinar Harian hari ini. 
 
Pengerusinya Nga Kor Ming berkata, adalah penting satu gabungan bersama barisan pembangkang dibentuk bagi merealisasikan hasrat menumbangkan Barisan Nasional (BN), sekaligus menawan Putrajaya.
 
"Pakatan Harapan banyak kali mempelawa PAS untuk menyertainya, (tetapi) ditolak secara terbuka pimpinan PAS.

"Walaupun ditolak, DAP, Parti Amanah Negara (Amanah) dan PKR akan sedaya upaya berbincang dengan PAS bagi mengelak pertandingan tiga penjuru, terutamanya di Perak," katanya. 
 
Nga percaya, kekuatan PAS tidak akan ke mana, malah tidak mampu mengulangi kecemerlangan PRU13, jika terus berdegil menolak kerjasama pembangkang yang lain.

"Tanpa kekuatan gabungan bersama, PAS tidak mungkin menang PRU14, malah niat untuk menggantikan BN juga akan terkubur," beliau dipetik berkata.

Sinar turut memetik Pengerusi PKR Perak, Dr Muhammad Nur Manuty yang optimis PAS akan menyertai PH dalam masa terdekat.

"Saya positif tentang perkara ini dan yakin kepimpinan Pakatan Harapan akan berjaya memujuk PAS untuk bersama dalam gabungan," katanya.

Beliau berkata, tiada jalan lain menumbangkan BN selain penyatuan dan kerjasama jitu antara parti pembangkang terdiri daripada PKR, PAS, Amanah dan DAP.


Tiada ulasan: