Khamis, 27 Mac 2014

Speaker tolak usul hukuman mati 529 penyokong Ikhwan




NAZRI ABDULLAH 


KUALA LUMPUR: Usul bagi membincangkan isu hukuman mati terhadap 529 pemimpin dan ahli Ikhwan Muslimin Mesir ditolak oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Usul tersebut dikemukakan Datuk Kamarudin Jaffar (PAS-Tumpat) di bawah peraturan mesyuarat 18 (1), pada 25 Mac lalu dan dibaca hari ini.

Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia bagaimanapun menolak usul itu dalam kamar.

Kamarudin berkata, beliau menghormati keputusan itu namun kecewa dengan sikap Wisma Putra yang berdiam diri dalam isu ini.

Sedangkan kata beliau, Amerika Syarikat serta bahagian Hak Asasi PBB pun menyatakan kecaman terhadap keputusan mahkamah tentera itu.

Ketika menjelaskan penolakan itu, Pandikar bagaimanapun berkata ia dibuat sebagai menghormati perundangan negara tersebut dan berpendapat usul itu tidak perlu disegerakan.

Mencelah kemudian, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bangun dan meminta Pandikar menimbang semula agar isu itu dibahaskan di Dewan Rakyat.

"Yang Dipertua, bagaimana tidak perlu disegerakan, ini hukuman gantung, kezaliman mahkamah tentera, tak kan ini pun nak hormat juga," kata beliau.

Sementara itu, Kamarudin dalam sidang media selepas itu turut mengulangi desakan agar kerajaan Malaysia tidak berdiam diri dalam isu berkenaan.

Menurut beliau, Malaysia perlu menggerakkan negara-negara OIC dan PBB untuk segera mengambil tindakan terhadap kerajaan kudeta Mesir.


Tiada ulasan: