Khamis, 27 Mac 2014

Penswastaan Pelabuhan PP melanun harta rakyat

HARAKAHDAILY 


GEORGE TOWN: Penswastaan Pelabuhan Pulau Pinang secara misteri di bawah tender terhad menimbulkan persoalan serius mengenai kepentingan awam, kebertanggungjawaban dan ketelusan, kata Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Ini, katanya berikutan pendedahan dalam jawapan bertulis kepada soalan Parlimen beliau daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar bahawa perjanjian antara pembida yang berjaya, Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd telah dimuktamadkan dalam perjanjian tambahan pada 23 November 2013.

“Melainkan pengumuman penuh dibuat oleh Kementerian Pengangkutan, penswastaan ini akan dilihat sebagai satu lagi tindakan melanun harta rakyat sebagaimana yang dilakukan oleh syarikat konsesi tol lebuh raya,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Bagan dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Katanya, keengganan Kementerian Pengangkutan setakat ini untuk membuat sebarang penjelasan awam bagaimana penswastaan ini bermanfaat untuk kepentingan awam jelas memperlihatkan keangkuhan, kerahsiaan dan salah urus yang merangkumi etos BN yang penuh dengan pilih kasih, politik naungan dan konspirasi.

Ini, jelasnya berdasarkan jawapan bertulis Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada 24 Mac lalu.

Tiada ulasan: