Jumaat, 11 Januari 2013

Pilihan raya bebas dan adil, di mana kita?

MALAYSIA CHRONICLE
 

MENJELANG Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang akan berlangsung bila-bila masa, tentunya antara agensi hadapan yang diletakkan harapan oleh rakyat ialah pasukan keselamatan. Dalam menuntut suatu PRU yang bersih, adil dan bebas, peranan pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) amatlah penting dalam memastikan keselamatan rakyat sebagai pengundi terjamin.

Dalam suasana rakyat ghairah menantikan parlimen dibubarkan, peristiwa tarian bogel semasa Majlis Malam Mesra Sekalung Budi Segunung Intan yang diraikan oleh IPD Shah Alam baru-baru ini amat mengejutkan.

 Kita amat meraikan jawapan pihak yang berkuasa betapa acara tarian tersebut bukan perancangan mereka.
Acara yang tidak bermoral tersebut mahu tidak mahu amat memberi kesan negatif kepada integriti PDRM. Apatah lagi kejadian acara tersebut berlaku setelah satu demi satu kepincangan pengurusan dan operasi PDRM didedahkan kepada umum.

Terbaru pendedahan yang dibuat oleh mantan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan sebelum isu tarian tidak bermoral ini terus meletakkan pasukan PDRM pada tahap yang perlu dipulihkan secara besar-besaran.
Rakyat kini kian faham apakah itu pilihan raya yang bebas dan adil. Bagaimanakah pilihan raya yang bebas dan adil boleh dihasilkan dengan integriti pasukan PDRM yang kian terserlah kepincangannya hari demi hari?

Polis memainkan peranan bukan sedikit dalam menjamin kelangsungan pilihan raya yang bebas dan adil. Tentunya faktor keselamatan kepada semua pihak dalam suasana pilihan raya itu sendiri adalah perkara pokok untuk kita melihat suatu pilihan raya yang berwibawa dan dipercayai keputusannya.

Lihat saja dalam masa-masa kebelakangan ini bagaimana pelbagai kejadian samseng yang menimpa sebelah pihak iaini pimpinan dan penggerak parti Pakatan Rakyat amat menjadi tanda tanya di manakah keberadaan pasukan PDRM? Boleh saja timbul persoalan, apakah pasukan yang alpa dengan tarian bogel ini yang akan dipertanggungjawabkan dengan tugas yang kian mencabar di kala ini?

Mahu tidak mahu usaha segera dan bersifat drastik mesti dilakukan ke arah penambahbaikan operasi dan pengurusan pasukan PDRM.

Selain itu, rakyat jelata yang mengimpikan suatu pilihan raya yang bebas dan adil kini perlu bersiap siaga untuk menjadi pemantau-pemantau bebas kepada PRU13 yang akan kita hadapi. Rakyat tidak boleh lagi berpeluk tubuh dan hanya membiarkan pasukan-pasukan hadapan untuk mewujudkan pilihan raya yang benar-benar bersih.

Sama ada Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat, sebarang rasuah, penipuan dan kelakuan-kelakuan yang terjatuh sebagai kesalahan pilihan raya mesti dikekang secukupnya.

Pilihan raya adalah induk kepada lahirnya kerajaan yang sah dan berdaulat seumpama ibu bapa adalah induk kepada lahirnya zuriat-zuriat. Baik pilihan raya, baiklah kerajaan yang terhasil sebagaimana ibu bapa yang baik akan melahirkan generasi yang baik dan hebat.

Bagi maksud tersebut, selaku penggerak aktivis-aktivis pemantau PRU13 Kelantan, saya menyeru seluruh rakyat Kelantan khususnya dan Malaysia umumnya supaya pulang dari Himpunan Kebangkitan Rakyat 12 Januari, sama-samalah menghadiri program pemantau pilihan raya yang akan diadakan di Kota Bharu pada 19 Januari kelak. Satu sidang media akan diadakan bagi menghebahkan program tersebut.

Pusat Rakyat Cakna Prihatin iltizam untuk membentuk jenerasi rakyat yang mampu berusaha menjadikan PRU13 suatu pilihan raya yang bebas dan adil. Emelkan sebarang aduan kepada kami – pusatrakyatcp@gmail.com
 
Penulis ialah Koordinator Pusat Rakyat Cakna Prihatin.-harakahdaily.

Tiada ulasan: