Khamis, 3 Januari 2013

Isu tanah: Propaganda murahan tajaan Umno

M Faqih,

KOTA BHARU: Temuilah sesiapa sahaja yang bersedia memburukkan kerajaan negeri dan PAS, pastinya ada peluang untuk disiarkan di muka hadapan akhbar.

Kalau sebelum ini pemimpin NGO Umno yang sering dimuatkan dalam akhbar Umno, namun sekarang tidak kira siapa lagi, boleh muat janjinya menghodohkan kerajaan negeri.

Inilah kaedah yang diulang-ulang bagi memastikan propaganda murahan setiap kali menjelang pilihan raya mampu membantu Umno Kelantan.

Sedangkan isu pembangunan tanah bagi projek ladang hutan di Gua Musang sudah dijelaskan berkali-kali tiada kaitan dengan jawatan Menteri Besar Perak ketika Pakatan Rakyat menang pada Mac 2008.

Anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Dr Muhammad Fadzli Hassan berkata, nampak sangat pemimpin Umno ketandusan isu sehingga mengulang-ulang perkara sama tanpa fakta.

“Sepatutnya tidak berbangkit lagi isu tanah yang cuba dikaitkan dengan pemimpin DAP Perak kerana penjelasan panjang lebar sudah diberi.

“Tanah itu dimajukan kerajaan negeri dengan kerjasama syarikat swasta di Gua Musang pada 2005. Anehnya mengapa pula cuba dikaitkan dengan tawaran jawatan Menteri Besar di Perak pada Mac 2008.

“Tidak sukar bagi memahami isu terbabit kalau diteliti kronologi yang berlaku. Lagi pun dua pemimpin DAP yang cuba dikaitkan Umno hanya membeli saham syarikat terbabit tahun lepas,” katanya di sini.

Akhbar Umno sebelum ini mendakwa tanah tersebut diberi kepada pemimpin DAP Perak sebagai habuan setelah mereka menyerah kerusi Menteri Besar Perak kepada PAS selepas pilihanraya umum 2008.

Lagi pun projek ladang tersebut mendapat sokongan dua kementerian iaitu Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi menghantar surat kelulusan kepada Upayapadu Plantation Sdn Bhd pada 12 Oktober 2005.

Surat itu ditandatangani menteri terbabit Datuk Peter Chin Fah Kui.

Manakala surat kedua daripada Kementerian Kemajuan Luar Bandar & Wilayah Malaysia kepada Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi Malaysia bertarikh 16 Januari 2006 turut menyokong permohonan syarikat tersebut.

Surat tersebut ditandatangani Timbalan Menteri di kementerian berkenaan, Datuk Dr Awang Adek Hussin.

Dr Muhammad Fadzli berkata, beberapa akhbar masih lagi memainkan isu tanah seluas tanah 10,526 hektar dimajukan projek ladang hutan, biar pun penjelasan sudah diberi.

Forum jawab fitnah Umno

Sehubungan itu katanya, bagi membolehkan orang ramai mendapat penjelasan lebih lanjut forum bertajuk “Gadai Tanah Kelantan: Menjawab Fitnah Umno” akan diadakan di Kelantan Trade Centre pada 5 Januari ini bermula jam 9 malam.

“Exco Pendidikan, Datuk Mohd Amar Abdullah akan menjelaskan secara terperinci isu tersebut memandangkan tanah yang dimajukan terbabit milik Yayasan Islam Kelantan,” katanya di sini.

Manakala Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud akan menghuraikan isu-isu yang ditimbulkan berkaitan Amanat Haji Hadi.

Oleh itu orang ramai dijemput hadir bagi mendengar kupasan berkaitan isu berkenaan untuk mengelakkan mereka terpengaruh dakyah murah disebarkan media Umno.

Tiada ulasan: