Sabtu, 12 Januari 2013

HKR Yang Memeningkan Kepala Media PB

MSO

Saat ini sudah tentu bilik berita beberapa agensi berita PB kalut dan para wartawannya sibuk sedang menyiapkan berita atau laporan mengenai Himpunan Kebangkitan Rakyat yang baru berakhir sekejap tadi untuk disiarkan malam atau pagi esok.

Nik Aziz berdoa menutup himpunan.
Sudah tentu ada wartawan yang tergaru-garu kepala untuk membuat intro berita masing-masing mencari sudut atau angle mana yang hendak diambil agar ia menarik dan menyeronokkan hati taukeh mereka dan dalam masa sama menyakiti hati penyokong Pakatan Rakyat.

Yang penting juga berita itu nanti memberi damage kepada Pakatan Rakyat dan biarlah kalau boleh rakyat membenci Pakatan Rakyat. Kalau perlu direka, mereka perlu merekanya sebaik mungkin kandati najisnya 'berbolot sampai ke atas belakang. Itu tidak menjadi masalah, dalam dunia media massa di negara ini soal kebenaran, sumber yang sahih dan kod etika itu tidak penting itu adalah perkara nombor dua

Sekumpulan peserta berbaju "R" juga berjalan sopan.
Berjalan melenggang sambil membawa sepandu tanpa gangguan.
Jamil pun boleh bawa beruknya dengan rileks.
Sesekali helikopter sesekali meraung di langit.
Sebahagian dari 160,000 berada di stadium.
Terpaksa rukas bukit kerana stadium sudah penuh.
Pemandangan dari satu sudut dalam stadium.
Ada peserta mengelap air mata kerana sebak dan terharu.
Anwar mengangkat tangan kepada peserta yang tak dapat masuk.
Pandangan dari sudut tengah. Padat.
Berdiri atas pagar, di dalam sudah penuh.
Sudah keletihan golongan veteran ini.
Berita bohong atau pun kurang tepat isinya tidak mengapa janji ia menyeronokkan pihak tertentu mendengarnya. Begitulah yang diajarkan oleh kerajaan hari ini terhadap dunia media massa negara ini. Maruah atau laporan beberapa media massa di negara ini tidak lagi mempedulikan soal moral dan integriti.

Soal kebenaran dan kejujuran di dalam laporan tidak perlu difikirkan. Yang penting ialah mereka harus mengambil angle yang boleh memberi damage kepada Pakatan Rakyat.

Boleh jadi juga sudah ada wartawan berkali-kali menulis dan menyiapkan berita tetapi ditolak oleh pengarang berita kerana ia tidak sesuai dan memuaskan hati mereka (editor) tatakala membacanya kerana tidak membawa roh dan aspirasi taukeh mereka yang tutup mangkuk najisnya mereka tutup.

Perkara paling dipertikaikan mungkin mengenai angka kehadiran dalam himpunan berkenaan. Mungkin ada wartawan yang melapor dan menulis angka yang munasabah sekitar lebih 100,000. Tetapi sudah tentu juga angka itu ditakuti oleh editor yang sedia menjadi hamba dan pengkhinatan kepada maruah kewartawanan maka ia perlu diperkecilkan.

Sebagai wartawan saya dapat mengagak apa yang akan dihighlightkan oleh media PB mengenai himpunan sekejap tadi. Pertamanya mengenai angka, dan kedua mengenai suasana himpunan berkenaan dan juga impaknya kepada UBN. Mereka akan tulis angka yang diluar logik manusia yang waras manakala akan melaporkan himpun itu kurang berjaya dan tidak bersemangat - UBN dan pemimpinnya tidak perlu gusar.

Kalau sebelum ini mereka akan mengangkat kejadian buruk, provokasi dan sebagainya, tetapi kerana kejadian itu tidak berlaku menyebabkan mereka kehilangan modal untuk dikarai dan dibohongkan kepada rakyat. Di sepanjang himpunan tadi yang bermula sejak malam tadi hingga berakhir petang ini tidak ada satu pun kejadian buruk dilaporkan berlaku. Usahkan setitik darah gugur ke bumi seperti selalu, sebutir kelongsong peluru asap pun tidak jatuh ke bumi.

Bukan saja topi polis terjatuh, kepala peserta juga tidak bengkak dengan paluan cota dan handasan tapak senapang seperti di himpunan atau demonstrasi sebelum ini.

Apabila sesuatu yang diharapkan itu tidak berlaku wartawanlah yang menjadi mangsa. Wartawanlah yang akan disuruh mereka-reka dan mengarang berita karut. Mana-mana wartawan yang beriman dan menghormati kod etika dan maruah kewartawanan akan merasa kekok dan berada dalam keadaan dilema. Ketika ini juga timbul perasaan ingin bertukar kerja di syarikat lain ataupun meninggalkan dunia kewartawanan yang zalim kerana menjadi PB kerajaan.

Ini beberapa intro yang mungkin boleh membantu para wartawan yang kini sedang kalut untuk menyiapkan berita yang tidak benar itu tetapi demi menyeronokkan hati tuan masing-masing. Mungkin mereka boleh menggunakan intro di bawah ini;

KUALA LUMPUR: Himpunan Shamsidar anjuran Pakatan Rakyat yang mensasarkan 1 juta rakyat hari ini gagal apabila hanya kira-kira 15,000 saja yang hadir. Stadium Merdeka yang boleh memuatkan penonton 30,000 masih kelihatan lompong di mana-mana.

Kebanyakan yang hadir juga mereka yang diimport dari negeri-negeri Kelantan, Kedah dan Terengganu. Kanak-kanak bawah umur juga turut sama hadir. Difahamkan setiap yang hadir menerima upahan di antara RM200 hingga RM350. 

Seorang peserta yang tidak mahu disebutkan namanya mengakui beliau mendapat wang RM400 daripada seorang pemimpin Pakatan Rakyat di Kelantan untuk membawa 20 hingga 30 orang peserta.


atau pun begini;

KUALA LKUMPUR: Pakatan Rakyat yang mahu menjadikan himpunan di stadium Merdeka sebagai momentum menghadapi pilihan raya dan menunjukkan kekuatan mereka petang ini kecewa kerana jumlah yang hadir tidak mencecah angka yang mereka ingin. Himpunan dikenali dengan 'Perhimpunan Shamsidar' itu mensasarkan 1 juta hadirin tetapi yang hadir sdekitar 5,000 sahaja.

Kehadiran yang jauh dari sasaran itu mengecewakan. Gara-gara itu Anwar yang selalu berucap memakan masa lebih satu jam hanya meringkaskan ucapan sekitar 23 minit saja.

atau pun begini;

KUALA LUMPUR: Pihak penganjur himpunan Shahsidar hari ini gagal memenuhi syarat-syarat berhimpun yang diberikan kepada mereka. Apa paling jelas penggunaan kanak-kanak kecil yang boleh mendatang kemudaratan kepada mereka masih berlaku.

Kegagalan ini menjelaskan bahawa Pakatan Rakyat tidak menghormati undang-undang dan suka melaklukan masalah kepada orang ramai. 

Kegagalan mematuhui syarat berhimpun itu juga membuktikan pakatan itu tidak mampu untuk mentadbir negara ini kerana untuk menguruskan peserta seramai 20,000 pun tidak mampu.

Atau pun mungkin ada intro lain lagi.  Tetapi yang pastinya intro atau angle yang dihighlightkan dari sudut negatif buat Pakatan Rakyat. Manakala editor juga akan memilih gambar atau mengedit gambar untuk menggambarkan sambutan itu tidak mendapat sambutan.

Itulah apa yang mungkin dilakukan oleh media massa terhadap himpunan kebangkitan rakyat tadi. Apabila himpunan itu berjalan lancar dan aman menyebabkan mereka terpaksa mereka cerita untuk menimbulkan kemarahan rakyat. Mereka menjadi hilang akal untuk melakukan kejahatan dan menipu rakyat.

Perhimpunan tadi mencatat sejarah buat negara ini kerana ia berjalan lancar, aman dan penuh harmonis. Himpunan yang dihadiri lebih 150,000 itu tidak mendatangkan apa-apa masalah seperti mana dibayangkan sebelum ini. Apa yang berlaku tadi menjelaskan bahawa sekiranya himpunan awam anjuran pembangkang begitu jika tidak diganggu ia akan berjalan dengan baik. Himpunan berlangsung selama kira-kira 4 jam tadi juga menyenangkan pihak polis.

Apa yang berlaku hari ini menjawab persoalan yang di'tabuh' selama ini siapa yang menjadi dalang berada di sebalik kekecohan dan kekecauan dalam setiap himpunan membabitkan PR sebelum ini.
Apa yang berlaku hari ini memberi moral dan kualiti kepada PR. Rakyat menilai sendiri akan kemampuan dan juga kejujuran Pakatan Rakyat yang menuntut hak-hak rakyat menerusi demokrasi.

Mungkin dari jumlah kehadiran yang diharapkan tidak menjadi kenyataan. Tetapi pihak PR perlu merasa berpuas hati kerana dapat mewujudkan sebuah himpunan yang harmoni yang sekaligus menunjukkan integriti dan keikhlasan PR.

Sepanjang himpunan tadi orang ramai memberi kerjasama baik dan benar-benar menjaga adat dan juga alam sekitar. Setiap arahanh spontan yang dibuat diikuti dengan baik. Contohnya pengerusi meminta agar trompik tidak dibunyikkan semasa pidato, semua mematuhi. Satu ketika keadaan riuh dengan trompik tetapi setelah 'dilarang' ia kemudian menjadi senyap sunyi.

Begitu juga dengan kebersihan alam sekitar. Semua sampah atau bekas makanan dan minum diletakkan di satu tempat. Ada pula pertugas khas yang membawa plastik menghampiri orang ramai bagi memudahkan sampah dimasukkan. Suasana begini tidak wujud pada mana-mana himpunan dan keramaian UBN di mana tanggungjawab menjaga dan mengawal kebersihan tersangkut di bahu petugas PBT atau pihak penguasa sepenuhnya.

Mungkin pihak UBN tidak perlu risau dengan jumlah kehadiran kerana ia tidak mencecah sejuta. Tetapi melihat kepada semangat, displin yang ditunjukkan himpunan tadi boleh menjadi gambaran awal akan kesungguhan rakyat berbilang kaum bernaung di bawah PR untuk menumbangkan UBN. Dalam anggaran saya jumlah tadi sekitar 160,000 termasuk yang terkandas di Bukit Bintang atau pun mereka yang tidak sempat berhimpun dan memasuki stadium. Sekiranya setiap mereka mewakili tiga orang pengundi ini bermakna kekuatan himpunan itu ialah sebanyak 480,000 iaini hampir setengah juta.

Berada di stadium menyaksikan puluhan ribuan manusia dengan pelbagai warna utama; kuning, hijau, oren dan merah, yang mewarnai stadium tadi telah memberi gambaran kepelbagaian warna kulit, anutan agama dan ideologi politik boleh bersatu atas semangat untuk menumbangkang UBN. Sorakan dan tepukan bersemangat yang berkumandang dan menyelinap ke dalam telinga menjadi darah menyirap kebanggaan.

Gerakan ombak yang dilakukan oleh orang ramai menunjukkan mereka cukup understanding dan sepakat untuk membawa pembaharuan politik negara ini. Rangkaian ombak manusia beralun-alun itu menggambarkan mereka sudah sedia untuk menenggelamkan Umno.

Semua pimpinan utama Pakatan Rakyat hadir dan memberi ucapan. Sebelum itu sebanyak 15 wakil-wakil NGO berucap barang seminit dua untuk menyatakan tuntutan dan juga memberi suntikan semangat dan komitmen bagi menumbangkan UBN. Pemimpin utama yang berucap Anwar Ibrahim, Abdul Hadi Awang, Lim Guan Eng manakala Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat menutup himpunan dengan doa.

Semua yang hadir mengaminkan doa Tokguruku itu tidak kira bangsa. Menitis air mata tatkala melihat seorang pemuda Cina bersama pasangannya merautkan tangannya ke muka setelah doa habis dibaca seperti mana dilakukan umat Islam.

Apa yang berlaku hari ini boleh disimpulkan ia memberi keyakinan perpaduan dan nekad Pakatan Rakyat untuk mengambil alih Putrajaya tidak tergugat sedikit pun walaup pakatan itu diserang dan cuba dipecahkan oleh UBN dengan berbagai cara. Seolah makin ia diserang dan difitnah, ikatan dan jabat salam sesama mereka makin erat. Seakan mereka sudah berjanji sehidup semati, akan bersama selagi UBN tidak hancur.

Seharusnya UBN khasnya Najib Razak kena membuat post mortem himpunan hari ini sebaik mungkin sama ada hendak bubar Parlimen hujung Januari ini ataupun merapatkan pilihan raya hingga ke akhir April.

Tiada ulasan: