Rabu, 16 Januari 2013

Azrul: PAS desak Bank Islam tarik balik

Anis Nazri,


KUALA LUMPUR: PAS mendesak pihak Bank Islam supaya menarik semula penggantungan Ketua Ekonomi bank itu, Azrul Azwar Ahmad Tajudin.

Pengerusi Lajnah Buruh PAS Pusat, Anuar Tahir (gambar) berkata penggantungan tersebut tidak perlu, lebih-lebih lagi ia tidak membabitkan penyalahgunaan wang.

"Siasatan dalaman boleh dilakukan terhadap beliau, tetapi tindakan menggantung tugas itu tidak perlu. Isunya perbezaan pendapat, bukan ada penyelewengan atau pecah amanah," tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Beliau yang tidak menolak kemungkinan pihak bank akur dengan 'telunjuk orang politik' berkata tindakan menggantung Azrul itu satu tindakan tidak adil, sekaligus mengkhianati hak pekerja.

Mempersoalkan insiden tersebut berlaku ketika negara dikatakan cuba melakukan transformasi, Anuar mendesak mana-mana kesatuan sekerja tidak hanya berdiam diri dalam menangani isu ini.

"Kesatuan sekerja, atau badan hak asasi tidak boleh berdiam diri dalam hal ini. Begitu juga dengan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) kerana isu ini membabitkan hak-hak bersuara, hak bekerja," kata beliau.

Dalam pada itu, beliau berkata PAS akan terus memperjuangkan nasib Azrul sekiranya berlaku sebarang kemungkinan hasil siasatan dalaman tersebut.

Kerana meramalkan BN akan kalah dalam pilihan raya umum nanti, telah digantung kerja.

Ekoran itu, pelbagai pihak menyifatkan tindakan itu sebagai zalim, "kerana betindak ke atas mereka yang berkata benar".

Minggu lalu, Azrul Azwar ketika bercakap dalam satu seminar di Singapura, meramalkan BN akan kalah dalam PRU13 nanti.

Beliau berkata, BN akan kalah tipis dalam pilihan raya yang dijangka sengit itu.

Azrul berkata, hasil kajian maklumat menggunakan data analisisnya mendapati BN hanya mampu memperolehi antara 97 ke 107 kerusi sahaja dalam pilihanraya umum akan datang, jauh jika dibandingkan dengan prestasi 140 kerusi yang dimenangi pada pilihanraya umum lalu.

Bagaimanapun, dengan keputusan hasil maklumat ini, Pakatan Rakyat juga hanya menang antara 115 ke 125 kerusi sahaja dan ia sesuatu yang tidak stabil dari segi ekonomi sesebuah negara.

Tiada ulasan: