Sabtu, 16 Jun 2012

SENIMAN terus bergolak & berpecah!

KL TODAY

 


Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) terus dihimpit dengan krisis apabila sekumpulan pelakon veteran yang juga ahli Seniman telah membuat satu laporan polis berikutan tidak puas hati dengan persatuan tersebut sejak diterajui kepimpinan generasi muda.Menurut laporan daripada HM, satu laporan polis telah dibuat di Balai Polis Taman Melawati pada pukul 4 petang semalam dihadiri hampir 30 pelakon antaranya Mariani, Datuk Aziz Satar, Zulkifli Zain dan Abu Bakar Omar sambil ditemani beberapa peguam.

Wakilnya, pelakon popular pada 1990-an, Abu Bakar Omar berkata, pihaknya membuat laporan polis kerana tidak puas hati dengan tindakan presiden persatuan yang didakwa melakukan beberapa perkara tanpa persetujuan ahli jawatankuasa lain selain menubuhkan jawatankuasa baru.

“Saya mendapati terdapat kepincangan serius kerana Minit Mesyuarat Agung (AGM) ke-13 tidak dikemukakan untuk kelulusan bagi mengadakan AGM ke-14 pada 26 Mei lalu.

“Malah, ketika mesyuarat itu juga, saya dapati kandungan salinan minit AGM ke-13 itu dipalsukan bagi membolehkan AGM ke-14 diadakan,” katanya.

Jelas Abu Bakar Omar lagi, ketika AGM ke-14, beliau dan kebanyakan ahli lain tidak menerima notis selan laporan pemeriksa kira-kira kepada ahli juga tidak ditandatangani pemeriksa.

Tambahnya, beliau turut percaya bahawa terdapat unsur penyelewengan dalam isu pembelian sebuah bangunan di Setapak, namun enggan mengulas lanjut tentang perkara tersebut.

Beliau terut meluahkan rasa kesal terhadap Presiden Seniman, Zed Zaidi yang seakan-akan menuduh mereka sebagai virus dan firaun kecil yang cuba merosakkan persatuan.

Dalam pada itu, Zed Zaidi yang dihubungi menyifatkan kumpulan berkenaan sengaja mahu menyalahkannya.
“Perkara ini sengaja dicetuskan individu yang tidak berpuas hati. Mereka menggunakan persatuan lain untuk menentang Seniman.

“Apa tujuan mereka buat laporan polis itu atas nama Seniman sedangkan saya tidak keluarkan apa-apa surat. Itu sudah salah. Saya mahu tahu tindakan mereka memungut wang melantik peguam menggunakan nama siapa,” kata Zed Zaidi.

Zed Zaidi (gambar) memberitahu bahawa dia turut ada membuat laporan polis pada minggu lalu dan masih belum menerima surat daripada mahkamah.

Tiada ulasan: