Jumaat, 4 Mei 2012

Selepas BBC, Adakah Liputan Berita Al-Jazeera Menjadi Mangsa Undang-undang Malaysia? Ini Jawapannya?

 Staff Berita Semasa
 
Al Jazeera Bersih 3.0 Rally Selepas BBC, Adakah Liputan Berita Al Jazeera Menjadi Mangsa Undang undang Malaysia? Ini Jawapannya?


Jikalau semalam, kami ada melaporkan mengenai aduan dan tuntutan stesen TV antarabangsa iaitu BBC mengenai tindakan pihak Astro yang memotong dan menyunting sebahagian laporan berita yang dibuat oleh wartawan BBC World mengenai perhimpunan Berish 3.0.

Kali lagi satu lagi stesen berita TV terkemuka di Timur Tengah, Al Jazeera menuntut jawapan daripada pihak Astro juga mengenai kemungkinan besar laporan mengenai perhimpunan Bersih 3.0 melalui wartawan mereka, Harry Fawcett turut telah diubahsuai dan dipalsukan oleh stesen satelit Astro Malaysia. 

Di mana kebenarannya? 

Kenyataan jurucakap Al Jazeera yang dipetik oleh laman terkemuka, SarawakReport.org sekali lagi :
“We have not been censored in this way by another distribution platform anywhere in the world.”
Pihak Al Jazeera mendakwa mereka mempunyai alasan kuat untuk mengatakan pihak Astro telah mengubahsuai laporan berita mereka. Ini kerana sepanjang liputan mengenai perhimpunan Bersih 3.0 tempoh hari wartawan Al- Jazeera mendapati :
  1. Kebanyakan bahan berita dan laporan yang disediakan menunjukkan banyak insiden kekerasan yang berlebihan oleh pihak polis terhadap penunjuk perasaan
  2. Serangan terhadap pihak wartawan sehingga mengakibatkan kerosakan peralatan dan bahan berita mereka
Kenyataan Harry Fawcett di Twitter :
Harry Fawcett Al Jazeera Selepas BBC, Adakah Liputan Berita Al Jazeera Menjadi Mangsa Undang undang Malaysia? Ini Jawapannya?

Senarai Serangan Kes Pihak Polis VS Pihak Media Semasa Bersih 3.0

Senarai Kes Yang Melibatkan Serangan & Kekerasan Pihak Polis Terhadap Krew Media. Antaranya ialah :

Video Al Jazeera Bersih Selepas BBC, Adakah Liputan Berita Al Jazeera Menjadi Mangsa Undang undang Malaysia? Ini Jawapannya?
  1. Radzi Razak (wartawan TheSun)  - mendakwa dibelasah oleh tujuh atau lapan orang pegawai polis walaupun mendapati dirinya merupakan kalangan krew media
  2. Arif Kortono (jurugambar MalayMail) – mendakwa diserang oleh enam anggota polis lengkap beruniform dan kameranya telah dihancurkan
  3. Koh Jun Lin (wartawan – jurugambar Malaysiakini) – ditangkap selepas mengambil gambar yang menunjukkan keganasan pihak polis terhadap penunjuk perasaan. Kamera dan kad memori juga dirampas.Koh telah dibebaskan, malangnya hanya kamera beliau telah dipulangkan
  4. P. Malayandy (jurugambar  akhbar India, Tamil Makkal Osai) – mendakwa diserang oleh kira-kira lima anggota polis semasa mengambil gambar-gambar polis ketika menahan penunjuk perasaan. Kamera beliau yang bernilai RM7,000 didakwanya telah diambil pihak polis.
  5. Harry Fawcett (wartawan Al-Jazeera) –  mendakwa pihak polis telah bertindak ganas apabila krewnya sedang membuat liputan ketika pihak polis melakukan tangkapan dan menunjukkan kekerasan terhadap penunjuk perasaan. Fawcett dan rakan-rakannya dilaporkan ditolak oleh pihak polis sehingga kamera mereka rosak semasa Perhimpunan Bersih 3.0 berlangsung. Akhirnya mereka terpaksa menggunakan iPad mellaui kemudahan Skype untuk membuat liputan.
  6. Huang Satu Jian (jurugambar dengan akhbar Cina, Guang MingDaily) – ditahan ketika mengambil gambar penunjuk perasaan ditangkap. Dia telah pun dibebaskan
  7. Kenny Lew (Juruvideo Channel News Asia) – mendakwa telah ditumbuk oleh pihak polis, dan tripod miliknya telah pun dirampas
  8. Chen Shaua Fui (penolong editor berita Merdeka Review) –  mendakwa empat anggota polis telah bertindak kasar ketika cuba merampas kamera milik beliau. Apabila beliau mengeluarkan kad akreditasi media, beliau telah ditendang dan diancam untuk ditangkap
  9. Lisa J. Arrifin (wartawan The Malaysian Insider) – telah tercedera akibat terkena kanister. Nota: Polis Malaysia menembak kanister ke arah orang ramai dan bukan ke udara.

Video Liputan Al-Jazeera Ketika Perhimpunan Bersih 3.0 

Di sini, antara video-video liputan berita yang dilaporkan oleh Al-Jazeera melalui wartawan, Harry Fawcett. Persoalannya, adakah kesemua babak laporan berita Al-Jazeera ini disiarkan di saluran Astro Malaysia tanpa sebarang suntingan?

Persoalannya apakah butiran yang terperinci undang-undang yang digunapakai dalam menyekat beberapa kandungan berita dan rancangan sebelum boleh disiarkan di saluran milik stesen TV swasta seperti Astro?
Walaubagaimanapun, semakan kami menunjukkan garis panduan dalam penapisan filem di laman Kementerian Dalam Negeri (KDN) menunjukkan salah satu elemen yang menyebabkan sesuatu filem itu tidak “dilepaskan” ialah :
  • unsur-unsur yang bertentangan dengan dasar kerajaan
TV Malaysia Selepas BBC, Adakah Liputan Berita Al Jazeera Menjadi Mangsa Undang undang Malaysia? Ini Jawapannya?
TV Malaysia Astro Selepas BBC, Adakah Liputan Berita Al Jazeera Menjadi Mangsa Undang undang Malaysia? Ini Jawapannya?

P/S : Adakah ini punca utama sesetengah laporan berita daripada BBC dan kemungkinan juga milik Al-Jazeera “terpaksa” disunting dan diubahsuai sebelum boleh disiarkan kepada anda semua?

Tiada ulasan: