Sabtu, 17 Disember 2011

TIDAK SABAR MENANTI DR HASSAN ALI UMUM KELUAR PAS

Oleh: WFAUZDIN NS



BERBAGAI usaha telah dibuat oleh Umno untuk menarik minat PAS bersatu dengan parti sekular tersebut walaupun di dalam masa yang sama bergegar di dewan PWTC baru-baru ini mereka melaungkan PAS parti ajaran sesat.

Jenis muka yang tidak tahu malu ini tidak pernah berputus asa asalkan cita-cita mereka untuk membunuh politik PKR terutamanya. Objektif mereka mudah, jika PAS berjaya ditarik masuk ke dalam `1lubang dubur' Sepol yang selama ini tempat mereka bergantung, maka jangka hayat PKR terutamanya akan berakhir. Alhamdulillah, segala usaha mereka tidak berjaya kerana mana mungkin PAS boleh berkongsi dengan Umno di dalam `lubang dubur' budak muda yang tidak mencuci dubur selama 2 hari itu?

Walaupun demikian, apabila Dr Hassan Ali kembali membuka ruang `bicara' Kerajaan Perpaduan yang telah ditutup serapat-rapatnya oleh PAS, maka Umno kembali merasakan mereka masih berpeluang untuk mempengaruhi PAS. Tertarik dengan kenyataan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz seperti berikut;

"Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dalam satu temual dengan Harakah dan Harakahdaily hari ini menyifatkan Hasan sebagai 'terperangkap' dengan egenda Umno untuk memecah belahkan parti. Ianya termasuk kenyataan Hasan yang secara terbuka mengumumkan kesediaan menerima jemputan daripada perdana menteri untuk membincangkan usaha menyatupadukan PAS dan Umno

Mengulas lanjut Tuan Guru Nik Aziz berkata, beliau juga perlu merujuk kepada pemimpin parti di peringkat negeri terlebih dahulu sebelum membuat sebarang komen berhubung perkara tersebut.

“Saya bukan orang negeri Selangor, saya duduk di peringkat atas. "Setakat ni saya belum mengetahui lagi berhubung perkara itu, jadi kena tanya PAS Selangor,” ujarnya."

Begitulah berhemahnya Mursyidul Am PAS di dalam mengulas isu bekas Pesuruhjaya PAS Selangor itu walaupun Tuan Guru Nik Aziz terkenal amat lantang di dalam menghalang Kerajaan Perpaduan atau penyatuan dengan Umno atas dasar penyatuan Melayu semata-mata.

Sekiranya Mursyidul Am PAS boleh begitu berhemah terhadap Dr Hassan Ali, bagaimana pula sikap Dr Hassan Ali terhadap PAS? Beliau menyebut akan bersedia menyertai mana-mana parti yang berjuang untuk agama, Melayu dan Raja-Raja. Apakah selama ini Dr Hassan Ali masih tidak tahu parti mana yang beliau berada sekarang?

Sebelum menyertai PAS, apakah beliau tidak tahu dasar dan perjuangan PAS? Adakah beliau hanya tersedar apabila beliau telah kehilangan sokongan di kalangan ahli-ahli PAS tetapi mendapat publisiti meluas di dalam media-media Umno?

Jika saya berada di tempat Dr Hassan Ali, alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Buat apa mahu berahsia lagi, tunggu apa lagi di dalam PAS jika masih kabur dengan dasar dan perjuangan PAS? Sukar sangatkah untuk mengistiharkan diri keluar dari PAS untuk menyertai parti yang sesuai dengan jiwa beliau? Mungkinkah beliau mahu menunggu terlebih dahulu namanya tercalon atau tidak di dalam PRU nanti kemudiannya baru mahu berbuat sesuatu? /wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: