Sabtu, 5 Mac 2011

S.Manikavasagam : Tabur Risalah Perkauman, Taktik Kotor Umno-BN

TVS NEWS


SHAH ALAM : Ahli Parlimen Kapar, S.Manikavasagam yakin tindakan menyebarkan risalah berbaur perkauman pada pilihanraya kecil DUN Merlimau adalah sebahagian taktik kotor Umno-BN dan usaha terdesak parti itu.

Beliau berkata, risalah yang disebarkan tertera perkataan 'Keling tak sedar diri' dengan logo Pertubuhan Pribumi PERKASA itu, jelas menunjukkan bahawa Umno-Bn sudah kehilangan modal apabila sanggup menanam kebencian kaum dikalangan masyarakat di Merlimau.

"Ketua Pemuda AMK sudah membuat laporan. Kita minta pihak polis menyiasat. SPR juga harus siasat, bagaimana risalah ini boleh dikeluarkan. ini memang menyentuh perasaan terutama masyarakat india," katanya.

"Keluar risalah seperti ini memburukkan orang India, saya ingat tidak betul. Ini bukan caranya. Dulu tidak ada provokasi sebegini (perkauman), berbanding sekarang terlalu banyak menyentuh sensetiviti dan menghina, cukuplah," ujarnya lagi.

Beliau menambah, pilihanraya yang bersifat demokrasi seharusnya dijalankan tanpa sebarang kejadian yang boleh mencetuskan ketegangan kaum di antara masyarakat Melayu, Cina dan India.

Namun, beliau kesal, apabila ada sesetengah penyokong yang bertindak agresif serta tidak memikirkan sensetiviti perkauman di negara ini.

"Pilihanraya ini bebas. saya sedih melihat keadaan seperti di Merlimau apabila saya sendiri tidak boleh masuk ke estate. kalau pilihanraya bebas, mana-mana parti atau orang boleh berjumpa.

"saya minta perkara ini disiasat secara serius dan secepat mungkin," katanya.

Beliau turut mempersoalkan tindakan pihak polis yang dilihat seolah-olah menutup mata apabila hanya bertindak cepat jika laporan yang diadukan oleh pihak Umno-BN, sebaliknya, tidak mengambil tindakan sekiranya aduan dibuat oleh Pakatan Rakyat.

"Risalah-risalah (menghina kaum) yang dikeluarkan itu harus diambil tindakan. Kalau Umno-BN buat laporan terus mereka (polis) dengan cepat mengambil tindakan. tetapi jika kita (PKR) tidak diambil tindakan atau siasat.

"Sepatutnya SPR adil, jika PKR gantung banner dia turunkan. Tapi kalau BN, dia tak turunkan malah lebih banyak lagi yang dinaikkan. Ambillah tindakan. Pihak kita (PKR) tidak ada satupun banner seperti itu dinakkan," katanya lagi.

Ketua AMK PKR, Shamsul Iskandar Md Akin sudah membuat dua laporan di balai polis Merlimau berkenaan tindakan liar pihak tertentu menyerang kenderaannya dan risalah berbaur perkauman yang tertera dengan logo PERKASA

Laporan kedua PKR dibuat oleh Shamsul adalah berhubung 'serangan' ke atas beberapa kenderaan PKR termasuk yang digunakan bagi membawa Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Serai pada 2 Mac lalu.

Risalah berbaur perkauman itu dijumpai di peti surat penduduk sekitar Kampung Ayer Merbau semalam.

Ia kelihatan seperti halaman utama akhbar Utusan Malaysia, milik Umno dengan perkataan "Keling tak sedar diri".

Dua hari sebelum hari penamaan calon, beberapa risalah yang dijumpai melabelkan Cina sebagai 'pengkhianat'.

Kain rentang PAS di sekitar Merlimau juga dirosakkan manakala sebuah pentas yang didirikan oleh DAP bagi majlisnya juga turut dibakar.

Tiada ulasan: