Rabu, 25 November 2009

Gagal hayati hak asasi, ajar perlembagaan di sekolah

Azamin Amin


KUALA LUMPUR : Memandangkan nilai dan penghayatan hak asasi manusia negara ini masih rendah, Kementerian Pendidikan disarankan agar mata pelajaran Perlembagaan Persekutuan di ajar di sekolah menengah dan institusi pengajian tinggi.

M. Manogaran (DAP-Teluk Intan) membangkitkan di Dewan Rakyat contoh kegagalan memahami dan menghayati hak asasi seperti contoh laporan akhbar semalam.

"Laporan itu menunjukkan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan yang mempersoalkan adakah balai polis perlu ditutup pada pukul 5 petang, jika mengikut arahan mahkamah berhubung isu soal siasat SPRM.

"Kenyatan IGP dilihat seolah-lah tidak faham dan hayati hak asasi manusia," katanya yang mendapat sokongan ahli parlimen yang lain.

Bagaimanapun, Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi yang menjawab soalan Manoharan memberitahu mata pelajaran Perlembagaan Persekutuan tidak diajar sebagai satu mata pelajaran khusus di sekolah-sekolah tetapi telah dimasukkan sebagai isi kandungan dalam beberapa mata pelajaran khususnya sejarah, pendidikan sivik dan kewarganegaraan serta pendidikan moral.

Sementara itu, Puad menjelaskan cadangan untuk mewujudkan Kelab 1Malaysia di sekolah-sekolah bagi membolehkan generasi muda menghayati gagasan itu akan dipertimbangkan.

Katanya kementerian sudah menganjurkan perkhemahan 1Malaysia dan akan melaksanakan asrama 1Malaysia seperti yang dicadangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tidak senang dengan jawapan itu, beberapa ahli parlimen pembangkang melaungkan dan menjerit "Kem 1Malaysia Dipang!" dan "Itu ada yang mati tu.."

Puad berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan oleh Datuk Lilah Yasin (BN-Jempol) supaya menubuhkan Kelab 1Malaysia di mana ia boleh dimanfaatkan dalam waktu ko-kurikulum dan dapat memberi penghayatan mengenai perlembagaan, rukun negara dan hak asasi.

"Memang Perlembagaan Persekutuan sudah dimasukkan dalam mata pelajaran tersebut, cuma yang menjadi masalah kita bagaimana kita hendak mendidik supaya pelajar menghayati elemen ini.

Tiada ulasan: