Selasa, 3 November 2009

Bayaran khas RM500 untuk semua penerima pencen

BERNAMA


KUALA LUMPUR: Bayaran khas RM500, yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2010 pada 23 Okt lepas, akan diberikan kepada semua penerima pencen.

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menyatakan bayaran khas ini termasuk pesara pilihan dan pesara atas sebab lain serta balu, duda dan anak.

Dalam kenyataan JPA untuk menjelaskan perkara itu menyatakan hari ini bahawa pemberian bayaran khas itu juga meliputi penerima pencen Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

"Penerima pencen yang layak menerima bayaran khas ini ialah mereka yang menerima pencen bulanan pada bulan Disember 2009," menurut JPA.

Sebelum ini, bayaran khas itu diumumkan akan diberikan kepada penjawat awam bagi Gred 41 hingga Gred 54 serta pesara wajib.

September lepas, kerajaan mengumumkan bayaran khas kewangan RM500 kepada 860,000 penjawat awam kumpulan sokongan yang dibayar dua kali iaitu pada September dan Disember yang melibatkan kewangan sebanyak RM430 juta.

JPA berkata bayaran melalui bank akan dilakukan pada 14 Dis depan, iaitu sehari sebelum tarikh pembayaran pencen bagi bulan itu yang ditetapkan pada 15 haribulan.

"Bagi mereka yang dibayar secara waran, waran berasingan akan dikirimkan pada awal Disember bagi membolehkan penunaian pada 14 Di 2009," kata JPA.

Tiada ulasan: