Sabtu, 23 Mei 2020

Kutipan masjid berkurang hingga 95% ketika jemaah diarah solat di rumah

Masjid seluruh negara diarah tutup ketika Ramadan ketika PKPB.

PETALING JAYA: Bagi kebanyakan umat Islam, Ramadan dan Aidilfitri begitu sinonim dengan masjid dan surau yang penuh sesak.

Bagi mereka, berkumpul di surau bukan sahaja untuk beribadat tetapi juga perhimpunan sosial, terutama bagi warga tua.

Namun kali Ramadan ini, jemaah terpaksa mengamati bulan puasa secara berbeza dengan bersolat di rumah disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi menangani pandemik Covid-19.

Bagi surau kecil, ia bermakna pemotongan yang besar dalam kutipan mereka apabila terpaksa menggunakan dana yang ada untuk aktiviti, penyelenggaraan, gaji untuk kakitangan dan kebajikan.

Pengerusi Jawatankuasa Surau Hidayah di Shah Alam, Nasir Khan Akbar Khan, memberitahu FMT mereka biasanya mengutip hingga RM100,0000 setiap bulan Ramadan.

Bagaimanapun, sejak rumah ibadat terpaksa ditutup, mereka hanya menerima 5% daripada jumlah tersebut.

Katanya, tahun-tahun sebelum ini, sumbangan surau biasanya lebih banyak lagi pada waktu begini.

“Mereka tahu apabila mereka menyumbang pada bulan Ramadan, pahala mereka berlipat kali ganda,” katanya.

Pentadbir surau terpaksa berkongsi butiran perbankan atas talian mereka dalam kumpulan WhatsApp untuk memberi jalan kepada jemaah tetap memberi sumbangan mereka.

“Hanya orang tertentu memberikan sumbangan dengan cara ini,” kata Nasir.

Umat Islam biasanya menikmati moreh selepas solat tarawih, pemandangan biasa di masjid dan surau semasa Ramadan.

Beliau menambah ramai jemaah tetap dalam keadaan suram sejak dilarang mengunjungi surau mereka.

“Ia menyedihkan, terutamanya jika mereka kerap solat di surau dan tiba-tiba mereka tidak dapat berbuat demikian lagi.

“Tiada yang berani datang. Satu perkara mengenai jemaah kita ialah mereka benar-benar tidak melanggar undang-undang, mereka mengikuti arahan,” katanya, sambil menambah memandangkan jemaah tetap biasanya berumur lebih 60 tahun, mereka memahami mereka lebih berisiko untuk dijangkiti Covid-19.

Akibat kekurangan pendapatan, jawatankuasa kini tidak dapat menyumbang kepada badan amal mereka – biasanya sekolah anak yatim.

“Sayangnya, akibat PKP, anak-anak yatim tidak dapat datang ke surau kami. Sekiranya kita ingin memberikan sumbangan menerusi perbankan atas talian, mereka sukar dijangkau dan ia sukar untuk berkomunikasi dengan mereka. Jadi tahun ini, kita tidak dapat memberikan wang.”

Wahilman Siwar, pengerusi Surau al Munawwarah, berkata kutipan bulan Ramadan menurun sebanyak 70% berbanding tahun lalu.

Beliau berkata tahun-tahun sebelum ini, kutipan dapat mencapai RM7,000 seminggu sepanjang Ramadhan.

“Kami harap para jemaah akan membuat sumbangan melalui perbankan atas talian. Ada sesetengah yang buat, tetapi tidak ramai,” katanya.

“Kami menggunakan dana tersebut untuk membayar guru agama yang mengajar kelas kami,” tambahnya. “Juga untuk membayar bil utiliti dan kos penyelenggaraan penyaman udara.

“Kami mempunyai dana tambahan yang kami bawa dari kutipan tahun lalu, jadi kami masih dapat mengekalkan pembayaran untuk pengurusan dan utiliti. Sebenarnya bil utiliti berkurangan kerana kami kurang menggunakan air dan elektrik. ”

Beliau berkata jemaah mempersoalkan penutupan surau, terutama ketika tempat awam lain dibenarkan untuk beroperasi.

“Pada pendapat saya, ia harus bergantung pada saiz ruang solat. Sekiranya besar maka mungkin ada kapasiti yang cukup besar untuk jarak sosial. Kami boleh sesuaikan ikut ruang.”

Tiada ulasan: