Jadikan sesi PdPc dalam talian begitu mencabar buat guru
KOTA KINABALU
– Sebanyak 52 peratus pelajar di Sabah tidak mempunyai akses internet
dan telefon pintar, komputer atau peranti mudah alih lain untuk
memastikan sesi Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) dalam talian
berjalan lancar sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), yang
memasuki fasa keempat sejak dikuatkuasakan pada 18 Mac.
Pengarah Pendidikan Sabah Dr Mistirine
Radin berkata ketiadaan kemudahan itu terutama dalam kalangan pelajar di
luar bandar dan pedalaman negeri ini, menjadikan pelaksanaan sesi PdPc
dalam talian begitu mencabar buat guru-guru.
Bercakap kepada Bernama, Mistirine
berkata daripada data dikumpul, kira-kira 98 peratus guru Sabah bersedia
melaksanakan PdPc dalam talian memandangkan masing-masing mempunyai
kemudahan WiFi, data internet dan gajet diperlukan selain berkemahiran
mengendalikan sesi berkenaan kerana ia biasanya dijalankan di makmal
komputer sekolah.
“Walau bagaimanapun, cabaran
mengendalikan sesi PdPc dalam talian wujud ketika PKP dilaksanakan
kerana para pelajar terpisah dengan kemudahan itu memandangkan mereka
perlu menyertai sesi pembelajaran di rumah. Ada pelajar tiada akses
internet selain faktor pemilikan gajet yang rendah,” katanya.
Pada awal pelaksanaan PKP, Mistirine
berkata, jabatannya menerima beberapa aduan termasuk terdapat
adik-beradik berkongsi telefon pintar ibu bapa mereka semata-mata untuk
mengikuti sesi pembelajaran dalam talian, selain perlu mengambil masa
untuk menyiapkan tugasan diberikan guru.
Menurutnya, PdPc dalam talian berjalan
lancar bagi guru-guru dan para pelajar yang mempunyai kemudahan internet
serta peralatan menyokong sesi tersebut, dengan WhatsApp, Telegram dan
Google Classrom merupakan antara aplikasi paling tinggi digunakan dalam
tempoh PKP ini.
“Kami akan memastikan tiada seorang pun
pelajar tertinggal atau tercicir daripada mengikuti sesi pembelajaran,”
katanya dan menambah, mesyuarat melalui persidangan video diadakan
bersama guru besar, pengetua dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) bagi
membincangkan alternatif terbaik mengatasi cabaran itu.
Antara langkah pertama diambil guru-guru
termasuk menghantar bahan pembelajaran seperti buku teks, buku kerja
dan lembaran kerja ke rumah pelajar atau ke pusat transit seperti rumah
ketua kampung supaya pelajar yang tidak memiliki kemudahan internet dan
gajet tetap dapat mengikuti pembelajaran, katanya.
Mistirine berkata penghantaran bahan
pembelajaran itu antara lain mendapat kerjasama Persatuan Ibu Bapa dan
Guru dan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung, selain PPD turut memohon
surat kebenaran daripada pegawai daerah dan pihak berkuasa bagi
memudahkan urusan penghantaran.
Bagaimanapun, Jabatan Pendidikan Negeri
(JPN) Sabah mengambil inisiatif tambahan dengan menguatkuasakan
pembelajaran berasaskan projek (PBP) yang dilihat lebih sistematik serta
praktikal, sekali gus sebagai usaha untuk mengurangkan kekerapan
pergerakan guru-guru dalam tempoh PKP.
Mistirine berkata jabatannya telah
memberikan garis panduan dan contoh pelaksanaan PBP kepada semua guru
Sabah dan kaedah ini boleh diikuti dengan tiga cara iaitu dalam talian,
luar talian atau campuran (dalam dan luar talian).
PBP memberi tempoh masa lebih panjang
kepada para pelajar untuk menyiapkan tugasan, dan JPN Sabah optimis
kaedah ini akan dapat mengatasi kekangan dihadapi pelajar terutama
mereka yang tidak dapat mengikuti sesi pembelajaran secara dalam talian.
Kaedah ini juga secara tidak langsung
menjadi platform menyokong pembelajaran abad ke-21 yang berupaya
membentuk perkembangan positif pelajar menerusi pemikiran kritis kerana
setiap mereka dikehendaki menyiapkan tugasan mengikut kreativiti sendiri
dengan bimbingan guru yang minimum, katanya.
“PBP dirangka sebagai satu daripada
strategi menjejaki 52 peratus pelajar yang tiada internet dan tidak
memiliki gajet untuk menyertai sesi pembelajaran supaya mereka ini
mendapat ilmu pengetahuan dan pendidikan sama rata dengan pelajar
mempunyai kemudahan tersebut.
“Selain ia juga sebagai persediaan jika
keadaan sama berlaku (sesi persekolahan ditutup sementara waktu) di masa
depan. Selepas ini, guru-guru Sabah ada pilihan dalam mengendalikan
sesi pembelajaran untuk pelajar mereka,” katanya.
Dalam pada itu, Mistirine melihat
pentingnya untuk setiap kawasan di negeri ini mempunyai jaringan
internet percuma yang pantas, selain para pelajar terutama daripada
keluarga kurang berkemampuan perlu dilengkapi gajet bersesuaian bagi
sesi pembelajaran dalam talian.
Sebanyak 70 peratus sekolah di Sabah terletak di luar bandar dan pedalaman, manakala selebihnya di kawasan bandar.
“Akses Internet efisien dan gajet adalah
perantara atau bahan menyokong kepada proses pengajaran dan
pembelajaran dalam talian kerana kedua-duanya mampu mewujudkan
komunikasi dua hala lebih berkesan antara guru dan pelajar.
“Jika ini tidak ada, maka, pembelajaran
secara bersemuka masih penting bagi memastikan mesej pembelajaran
disampaikan guru difahami para pelajar,” katanya, selain berpendapat
kemudahan teknologi amat penting seiring kepesatan Revolusi Industri 4.0
turut mempengaruhi perkembangan bidang pendidikan. – Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan