Rabu, 14 Ogos 2019

Ucapan saya di Kelantan diputar belit, kata Zakir Naik

Penceramah kontroversi Zakir Naik. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Penceramah kontroversi Dr Zakir Naik mendakwa pengkritiknya memetik ucapannya di luar konteks berhubung kenyataannya mengenai masyarakat India di Malaysia, baru-baru ini.

Dalam satu kenyataan, beliau menyifatkan kritikan terhadapnya sebagai “nakal”, mengatakan pengkritik cuba mempolitikkan ucapannya dan mewujudkan ketidakharmonian agama dalam kalangan rakyat Malaysia.

“Rakaman ceramah saya akan mendedahkan bahawa realitinya adalah bertentangan dengan apa yang didakwa,” katanya dalam komen yang dibuatnya sebagai tindak balas kepada soalan mengenai nasib umat Islam di India semasa ceramahnya di Kelantan.

Zakir mendakwa masyarakat India di Malaysia lebih setia kepada Perdana Menteri India Narendra Modi berbanding Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad walaupun menerima lebih “100 kali” hak berbanding umat Islam di India.

“Apa yang saya katakan adalah dalam konteks kes saya sendiri, beberapa kumpulan Hindu memilih untuk menyokong kerajaan Modi dalam permintaan ekstradisinya walaupun tidak ada bukti terhadap saya, dan walaupun fakta bahawa Interpol, mahkamah India dan kerajaan Malaysia menolak tuduhan palsu yang ditujukan kepada saya.”

Zakir berkata ia harus “jelas” kepada sesiapa sahaja yang menilai situasi itu dengan “adil” bahawa beliau sengaja disalah anggap.

Beliau mendakwa pengkritiknya memetik ucapannya secara salah dalam usaha membantunya ditangkap.

“Tetapi tidak hanya mahkamah undang-undang, termasuk mahkamah Malaysia, akan bersetuju dengan tuduhan mereka,” katanya.

Sebaliknya, beliau berkata, penuduhnya yang harus “ditugaskan” untuk mewujudkan ketidakharmonian dan kebencian kaum antara 2 komuniti agama.

“Apa-apa percubaan untuk mencipta pertelagahan kaum adalah tidak adil terhadap rakyat Malaysia dan saya yakin InsyaAllah, percubaan ini akan gagal.”

Zakir dikehendaki pihak berkuasa India yang berusaha ekstradisinya untuk berdepan tuduhan pengubahan wang haram di negara asalnya.

Bagaimanapun, Putrajaya setakat ini menentang permintaan India dengan Mahathir mempersoalkan kemungkinan Zakir tidak menerima perbicaraan yang adil.

Zakir yang memiliki status penduduk tetap di Malaysia, menafikan dakwaan terhadapnya walaupun beliau berkata beliau bersedia berdepan dengan mereka.

Bagaimanapun, beliau mahukan jaminan dari New Delhi bahawa beliau tidak akan ditangkap sehingga beliau didapati bersalah

Tiada ulasan: