Ahad, 18 Ogos 2019

Selamat pulang ke tanah air

Yusri Abdul Malek
 


JEMAAH haji pertama Malaysia pulang ke tanah air melalui penerbangan KT01 dari Lapangan Terbang King Abdul Aziz, Jeddah, jam 1.10 pagi, waktu tempatan (6.10 pagi waktu Malaysia).

Semua 450 jemaah berkenaan yang kebanyakan dari Johor, Kedah dan Terengganu akan transit di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebelum menaiki pesawat sambungan ke negeri masing-masing.

Penerbangan pulang terakhir jemaah adalah pada 12 September melalui Madinah.

Sepanjang musim haji kali ini, tiada kejadian tidak diingini berlaku kecuali hujan lebat di Mina namun ia tidak membabitkan kematian atau kecederaan.

Bagi penulis yang pertama kali mengerjakan haji, ini adalah pengalaman paling berharga kerana dalam menjalankan tugas hakiki, penulis bersama 12 rakan media yang lain turut bersama-sama mengerjakan haji dan umrah.

Walaupun terpaksa mengharungi masa kerja panjang tanpa cuti rehat, tetapi ia bukan masalah besar kerana tugasan yang diberi sudah diatur dari awal.

Dari kaca mata petugas haji pula, penulis dapat merasakan bagaimana perit getir petugas dalam menyantuni tetamu Allah. Hal yang sekecil-kecilnya seperti di mana tandas di Masjidilharam turut ditanyakan hingga kepada hukum hakam mengerjakan haji dan umrah.

Gelaran ustaz atau ustazah itu biasa. Jika memakai jaket atau baju tertera Tabung Haji (TH), sudah pasti mereka akan dicari dan dijadikan sasaran pertanyaan. Malah, untuk memasang kad SIM pun menjadi tugas petugas.

Biarlah, sebagai Tetamu Allah, mereka perlu diberi layanan sebagai mungkin kerana pada mata jemaah, petugas haji adalah orang yang boleh membantu mereka ketika di Tanah Suci.

Penulis dan rakan akan menaiki pesawat pulang kemungkinan hari ini bagi kembali kepada keluarga dan memulakan semula tugas harian di tanah air.

Akhir kata sekalung budi dan jutaan terima kasih buat TH yang memberi kemudahan sepanjang penulis berada di Tanah Suci. Bersama-sama ini dicoretkan sajak bertajuk WIDA.

Tiba juga sudahnya
Waktu yang tidak ditunggu
Tujuh kitaran perpisahan
Dua rakaat sunat
Seperangkat munajat yang tersendat-sendat
Diganggu kelu, diharu pilu.
Mampuku hanya mengadu lewat sedu
Biarlah air mata menjadi jurubicara
Mengganti ucap yang tak terungkap
Mewakili kata yang tak terkata
Menyuara rasa yang tak tersuara
Aku percaya dengan bahasa air mata
Yang sepetah pujangga, sefasih pendeta
Aku pasrah dalam resah muhasabah
Ya Rabbana taqabbal minna manasikana
Tuhan Yang Maha Sempurna
Maha Penyempurna
Berkenan kiranya
Menerima amal hamba yang tak pernah sempurna.
Semua harus tahu
Begitu yang namanya tamu
Datang dialu pulang direstu.
Aku rela dalam hiba
Tetapi masih ada pinta yang tersisa
Wahai Yang Maha Pengasih
Aku ingin kembali bersih
Sesuci bayi, seputih salji
Aku pulang dulu kiblatku
Bisikku dalam lambai sayu
Amin ya Muiba s-sa'ilinWa ya Arhama 'r-rahimin.
Nukilan Prof Datuk Dr Siddiq Fadzil
Lagi berita berkaitan Wasilah Haramain

Tiada ulasan: