Khamis, 5 Oktober 2017

GST Boleh Dihapus, Hasil Diganti Dgn Penjimatan Dari Pemberhentian Kakitangan Awam

 Suara Kebenaran




Logik Najib, jika GST dihapuskan seperti mana janji manifesto Pakatan Harapan, apakah wang yang tinggal pada kerajaan untuk berbelanja? Duit bukan datang dari langit katanya.

Sepintas lalu, memang masuk akal memandangkan cukai jualan yang digantikan GST telah dihapuskan tapi jika difikirkan lebih lagi, persoalan yang dilontarkan Najib itu cuma untuk mengelirukan rakyat.

Banyak perkara dalam negara ini kalau benar-benar dikurangkan, dapat menjadi pengganti kepada pendapatan yang terhasil dari GST.  Jika minyak sudah tidak lagi boleh diharapkan untuk menjadi pendapatan utama negara, maka ada sumber lain yang boleh.

Umum tahu setiap tahun kerajaan membayar sehingga RM 72 billion untuk gaji dan pencen kakitangan awam seramai 1.7 juta orang.

Jumlah ini adalah terlalu tinggi dan tidak adil kepada hampir 14 juta orang pencarum EPF di negara ini yang bukan sahaja gaji mereka tidak dibayar oleh kerajaan tapi dari pendapatan mereka, menyumbang balik pula kepada kerajaan dalam bentuk caruman EPF.

Kakitangan awam bila bersara dapat pencen lagi (mana yang berkenaan, semasa bertugas boleh makan rasuah), sedangkan pencarum EPF hanya mendapat wang EPF mereka sahaja semula.  Lepas dari itu, pandai sendirlah nak hidup macam mana.

Menurut kajian oleh Penang Institute, dengan mengurang kakitangan awam separuh atau 700,000 orang, setengah dari perbelanjaan membayar gaji, pencen dan sebagainya ini boleh menjadi ganti kepada hasil GST yang bakal dihapuskan.

Kira-kira kasar, sudah RM 36 billion boleh dijamatkan.  Pendapatan dari GST sekarang, lebih kurang itu juga nilainya.

Belum mengambil kira hasil cukai jualan yang boleh diperkenalkan semula, kalau itu dicampurkan sekali, sudah terlebih kaya negara ini.  Tanpa hasil minyak pun sudah boleh menguruskan negara.

Justeru siapa cakap tanpa GST kerajaan akan hilang pendapatan?

Tiada ulasan: