Selasa, 22 Disember 2015

Kedai telefon Kota Raya kekal tutup selepas serangan

Yap Jia Hee


 


Kebanyakan kedai telefon bimbit di kompleks membeli-belah Kotaraya yang bersebelahan Chinatown di Kuala Lumpur ditutup hari ini berikutan perbalahan semalam yang menyaksikan sekumpulan lelaki menyerbu dan menyerang sebuah kedai tertentu.

Tinjauan ke pusat membeli-belah yang merupakan hub telefon bimbit popular itu, hari ini mendapati bahawa hanya empat daripada sepuluh kedai telefon dibuka.



Walau bagaimanapun, kedai-kedai lain yang menjual pakaian dan barang kemas dibuka untuk perniagaan seperti biasa.

Ketika kejadian pada pukul 5 petang semalam, kira-kira 20 orang dilaporkan berdepan dengan beberapa pekerja di sebuah kedai telefon mudah alih di Kotaraya atas dakwaan menipu.

Pergelutan itu akhirnya berjaya dikawal tetapi sebelum dua pekerja kedai itu dilaporkan mengalami kecederaan ringan.

The Star Online hari ini melaporkan bahawa polis telah menahan seorang lelaki berusia 38 tahun dan masih menyiasat sama ada suspek adalah salah seorang yang didakwa menipu seorang peniaga di kompleks itu.

Banyak daripada pembantu kedai ditemuramah hari ini berkata mereka tidak jelas mengenai apa yang menyebabkan perbalahan itu.

Sesetengah pekerja secara terang-terangan enggan ditemu-ramah.



Seorang pembantu kedai telefon yang hanya mahu dikenali sebagai Wong, 34, berkata, dia sedang melayan pelanggan di kedai ketika kekecohan berlaku.

"Semalam, terdapat ramai pelanggan di sini. Apabila pergaduhan tercetus, semua pelanggan menjadi takut dan mereka bergegas dan melarikan diri ke kedai-kedai berdekatan.

"Kami mengambil keputusan untuk menutup kedai apabila melihat kejadian itu. Kami tidak tahu apa yang berlaku," kata Wong.

Bagaimanapun, Wong berkata kejadian semalam tidak menjejaskan perniagaan di kedai beliau yang dibuka hari ini.

Tiada ulasan: