Ahad, 4 Januari 2015

QZ8501: Objek setinggi 3 meter dikesan dalam laut

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
 
PANGKALAN BUN, Indonesia: Objek dengan ketinggian tiga meter ditemui Kapal Riset Baruna Jaya I milik Badan Pengkajian dan Penerapan Teknologi (BPPT) Indonesia di kawasan carian pesawat AirAsia Indonesia QZ8501, hari ini.
 
Timbalan Ketua Bahagian Teknologi dan Pengembangan Sumber Daya Alam BPPT, Ridwan Djamaluddin, berkata objek itu ditemui di sektor empat kawasan pasukan mencari dan menyelamat (SAR).
 
"Optimisnya, ia dijumpai di lokasi jatuhnya pesawat, dari imej bentuknya, ia bukan dari bentuk alam," kata Ridwan yang berharap objek itu adalah bahagian utama pesawat QZ8501.
 
Mengulas lanjut, Ridwan berkata peralatan 'Side Scan Sonar' dan 'Megato' meter sedia digerakkan bagi mencari objek itu di dasar laut.
 
"Kemungkinan sedang menurunkan Megato meter untuk mengesan logam, jika ia meyakinkan, akan menurunkan ROV (kenderaan kawalan jauh bawah air)," katanya.
 
Beliau juga berkata, kapal Riset Baruna Jaya I sudah telah beroperasi di kawasan carian itu sejak tiga hari lalu dan berjaya mengesan objek di dasar laut yang bukan dari sumber alam.
 
"Barangkali pesawat," katanya menganggarkan objek itu berada di kedalaman 29 hingga 30 meter. - Metrotvnews

Tiada ulasan: