Rabu, 29 April 2009

Pondok panas : Pakatan Rakyat mahu penjelasan SPR

Anna Yusof


PETALING JAYA : Pakatan Rakyat mahu penjelasan dari pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung isu melarang barung atau pondok panas didirikan semasa hari pembungana undi.

“Pakatan Rakyat amat terkejut dengan kenyataan itu kerana pihak SPR tidak memberi sebarang reaksi semasa mendengar hujah dari Pakatan Rakyat tetapi sebaliknya mengeluarkan kenyataan di akhbar selepas mendegar hujah kami,” kata Pengarah Pilihanraya Pas Mustafa Ali dalam sidang akhbar yang diadakan di ibupejabat Pas hari ini.

Berikutan keputusan SPR semalam yang melarang kewujudan barung atau pondok panas dan peraih undi sama sekali bertentangan dengan ketetapan yang dibuat pada pilihan raya umum 2004.

“Walaupun Pakatan Rakyat telah memberikan hujah kukuh dengan menyatakan bahawa pondok panas bukan penyebab atau mendatangkan pergaduhan kerana setakat ini tidak ada sebarang laporan polis yang dibuat mana-mana pihak,” kata beliau.

“Pada tahun 2004, sebelum pilihan raya, SPR tidak membenarkan pondok panas tetapi pada pagi hari mengundi, Barisan Nasional telah mendirikan pondok panas sedangkan kita patuh dengan peraturan itu, bila kita tanya SPR, mereka kata peraturan itu diubah pada pagi pilihan raya itu,” katanya Mustafa lagi

Terkini SPR memutuskan semua parti politik tidak lagi dibenarkan mendirikan pondok panas 50 meter dari bilik mengundi selain dilarang memancing undi pada hari mengundi yang akan dikuatkuasakan mulai pilihanraya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Penanti penghujung bulan depan.

Menurut Mustafa, SPR perlu konsisten dalam hal ini dan selari dengan peranan SPR sebagai badan yang menjalankan pilihan raya secara bersih, telus dan adil .

Berhubung mengehadkan jumlah penyokong pada hari penamaan calon, Saifuddin berkata, tindakan itu juga tidak wajar dilakukan SPR kerana pilihan raya adalah hari pesta demokrasi kepada rakyat.

“Ia adalah hari rakyat mengamalkan hak demokrasi yang mereka ada. SPR tidak perlu menjadikan faktor keselamatan sebagai alasan kerana itu kerja poli, biar polis lakukan kerja mereka,” katanya.

Katanya, beliau yakin larangan-larangan yang dikeluarkan oleh SPR ditujukan khusus kepada Pakatan Rakyat.

“Pihak KeADILan juga sangat kecewa dengan keputusan SPR semalam,” kata Ahli Majlis Tertinggi Sivarasa Rasiah yang juga menghadiri sidang akhbar tersebut.

“SPR telah mengeluarkan kenyataan larangan itu tanpa memberi hujah-hujah balas terhadap alasan yang telah kita berikan dan ini tidak sepatutnya berlaku,” katanya.

Beliau percaya larangan itu dikeluarkan bagi menyekat jumlah peraih undi bagi Pakatan Rakyat yang lazimnya ramai pada hari mengundi.

“Kalau dulu, di sesetengah tempat, BN lebih ramai dari pembangkang tapi sekarang pembangkang dah lebih ramai berbanding BN,” katanya.

“Tindakan mengehadkan jumlah penyokong itu juga tidak wajar dilakukan kerana bilangan penyokong yang ramai untuk memeriahkan hari penamaan calon adalah perkara biasa,” jelas beliau.

Katanya, “Pakatan Rakyat akan mengadakan mesyuarat sama ada hari ini atau esok berhubung keputusan SPR semalam,”

Berhubung isu yang sama, Bendahari Dap, Fong Kui Lun berkata, SPR menggunakan faktor kesesakan bagi melarang kewujudan pondok panas dan mengehadkan jumlah pengundi tidak perlu timbul.

Fung berkata, beliau percaya pihak polis mampu mengawal keadaan pada hari penamaan calon dan hari mengundi.

Sementara itu, ahli Parlinen Pas bukit Raja Dr mariah mahmus berkata bahawa secara tradisinya pondok panas sudah ujud semenjak pilihanraya pertama lagi pada tahun 1959.

“Ianya terbukti bahawa pondok panas sangat memberi manafaat kepada pengundi untuk memudahkan dam melancarkan perjalanan pilihanraya,” jelas beliau.

“Hanya kerana akhir-akhir ini pondok panas Pakatan Rakyat yang sentiasa penuh dan lebih meriah, maka ianya harus dihentikan, dulu pondok panas berpihak kepada BN, pihak parti lain akur dengan keadaan itu,” jelas beliau lagi.

Tiada ulasan: