Sabtu, 24 Januari 2009

Najib: Kelayakan tanding hilang jika didakwa politik wang

BERNAMA


PEKAN: Pemimpin dan anggota Umno yang didakwa di mahkamah atas tuduhan politik wang akan hilang kelayakan untuk bertanding sebarang jawatan pada pemilihan parti Mac depan, kata Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak.

Timbalan Perdana Menteri berkata, mereka yang dipilih menjadi perwakilan ke perhimpunan agung juga akan hilang kelayakan menjadi perwakilan jika turut didakwa terbabit kes berkenaan.

"Parti telah pun memutuskan bahawa jika sedang dalam siasatan, seseorang itu masih boleh bertanding jawatan tetapi jika didakwa, maka calon terbabit tidak boleh bertanding," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan pakaian dan beg sekolah kepada murid sekolah daerah Pekan, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai siasatan dan tindakan pendakwaan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membabitkan anggota serta pemimpin Umno yang disyaki terbabit dengan gejala politik wang sejak kebelakangan ini.

Ditanya sama ada tindakan SPRM itu memperlihatkan seolah-oleh Umno kini telah hilang kawalan dalam usaha membanteras gejala rasuah, Najib berkata, perkara itu perlu dilihat secara positif dalam usaha membanteras gejala berkenaan selaras dengan apa yang dikehendaki rakyat.

"Rakyat telah menyatakan bahawa mereka mahu Umno melakukan perubahan. Itu adalah pendapat masyarakat dan masyarakat mahu Umno bebas daripada politik wang.

"Namun ini adalah akibat daripadanya, anda perlu tentukan apa yang anda mahu... jika anda mahu membersihkan parti, maka ini adalah akibat daripadanya, anda perlu menerima hakikat ini," kata Najib.

Najib berkata, semua pihak perlu melihat tindakan SPRM itu secara terbuka sekiranya benarbenar mahu melihat perubahan dalam Umno.

"Jadi, kita semua perlu memutuskan apa yang kita mahu, sama ada kita mahu melihat perubahan dalam Umno atau kita mahu terus lenyap akibat politik wang," katanya.

Tiada ulasan: