Rabu, 28 Januari 2009

Isu batu nesan: TKM tegur MAIPP

Mohd Sabri Said


PULAU PINANG - Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohamad Fairus Khairudin mengarahkan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp), Shabudin Yahya menjelaskan segera keadaan sebenar tentang projek di kawasan tanah perkuburan Kampung Kolam yang didakwa menjadi punca batu nesan bertaburan serta terdapat lubang untuk tujuan longgokan sampah.

Ketika ditemui baru-baru ini beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang menyifatkan keengganan Shabudin bertemu dan memperjelaskan kedudukan Maipp sepertimana yang dikehendaki sejak pengambilan kuasa selepas pilihanraya umum lepas menyebabkan punca berlaku kejadian begini.

"Itulah sebabnya kita mahu mendengar taklimat sendiri dari Maipp yang selama ini tidak diketahui termasuk perancangan mereka terhadap tanah wakaf yang berada bawah kawal selia Maipp, " tambahnya kesal.

Kali ini tegasnya, Maipp tidak boleh lari lagi dari tanggungjawabnya sebalik kena menyediakan laporan tentang kejadian tersebut sehingga membuatkan PAS Tanjung menghantar batu nesan ke peabat Maipp minggu lepas tanda kecewa dengan pentadbiran Maipp yang agak alpa tentang penjagaaan kawasan perkuburan lama.

Kali ini bukan masa Shabudin melarikan diri tetapi wajar tampil dengan laporan yang dikehendaki memandangkan beliau masih YDP Maipp yang dilantik oleh Yang Dipertuan Agung

"Bila terjadi begitu baru kita tahu ada bermacam-macam masalah dalam Maipp yang belum selesai. Sebagai kerajaan baru Pakatan Rakyat tidak mahu timbul isu yang menyentuh sensitiviti umat Islam dimainkan, " katanya.

Baru-baru ini sebuah akhbar menyiarkan kawasan perkuburan lama di Kampung Kolam menjadi tempat pembuangan sampah serta batu nisan bertaburan.

Setelah PAS Tanjung bertindak drastik menghantar batu nesan pada hari itu juga Maipp mengarahkan tiga pegawainya mengadakan siasatan serta mengarahkan kawasan yang terdapat kubur di pagari tali untuk menghalang daripada dicemari. - azm_

Tiada ulasan: