Sabtu, 21 Oktober 2017

Tanah runtuh: Guan Eng sedih, tubuh suruhanjaya siasatan negeri

 
Guan Eng berkata beliau akan mendapatkan persetujuan Gabenor Tun Abdul Rahman Abbas bagi tujuan itu.


lim-guan-eng-tanah-runtuh-penang

GEORGE TOWN: Kerajaan Pulau Pinang akan menubuhkan suruhanjaya siasatan negeri bagi menyiasat kejadian tanah runtuh di sebuah tapak pembinaan di Tanjung Bungah yang menyaksikan 14 orang tertimbus, termasuk 3 disahkan terbunuh, pagi tadi.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata, beliau terkejut melihat banyak nyawa hilang dan berjanji untuk mencari punca kejadian.

Guan Eng berkata beliau akan mendapatkan persetujuan Gabenor Tun Abdul Rahman Abbas bagi tujuan itu.

“Ia adalah kejadian tapak kerja. Siasatan biasa tidak akan cukup. Oleh itu, kita akan mengadakan siasatan suruhanjaya negeri sama seperti yang kita lakukan untuk menyiasat (kejadian) Menara Umno dan insiden jambatan kedua.

“Kami serahkan kepada para pakar untuk menentukan punca kejadian itu.

“Saya amat sedih dengan insiden ini, dan kerajaan negeri akan melakukan segala yang boleh bagi membantu semua pekerja pembinaan yang terjejas,” kata beliau kepada pemberita pada hari ini.

Guan Eng dan ahli exco negeri Chow Kon Yeow, Lim Hock Seng dan Phee Boon Poh berada di tapak pembinaan untuk meninjau tahap kejadian tanah runtuh dan menerima taklimat daripada pegawai-pegawai jabatan bomba dan penyelamat.

Beliau berkata Datuk Bandar Majlis Bandaraya Pulau Pinang, Datuk Maimunah Mohd Sharif juga akan melakukan pemeriksaan segera ke atas semua tapak pembinaan untuk mengelakkan insiden tersebut daripada berulang.

“Kami juga ingin memastikan standard keselamatan pekerja dipatuhi,” kata beliau.

Pegawai penyelamat telah mengesahkan seramai 14 mangsa tertimbus dalam kejadian tanah runtuh pagi tadi dengan 3 lelaki yang telah dibawa keluar kawasan tanah runtuh pada jam 2.30 petang.

Mereka yang masih berada di bawah timbunan batu berukuran 35 meter itu termasuklah rakyat Malaysia manakala 13 yang lain, termasuk 3 yang meninggal dunia adalah warga Indonesia, Bangladesh dan Rohingya.

Identiti ketiga-tiga lelaki yang disahkan terbunuh belum dipastikan.

Tiada ulasan: