Selasa, 31 Oktober 2017

Anggota RELA didakwa disogok 'Datuk Seri' digesa lapor SPRM

ANTARAPOS

Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) yang didakwa cuba disogok wang oleh lelaki bergelar 'Datuk Seri' yang mengasari mereka perlu melaporkan hal itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
 
Timbalan perdana menteri berkata, ini bagi membolehkan SPRM dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyiasat dakwaan bahawa ketiga-tiga mereka ditawarkan RM10,000 setiap seorang bagi menutup kes berkenaan.
 
"Saya dimaklumkan perkara ini oleh Ketua Pengarah RELA. Kementerian Dalam Negeri mendukung (penuh) supaya siasatan rapi dilakukan PDRM dan SPRM terhadap dua kes berbeza untuk memberi pengajaran bahawa dalam seseorang itu menerima anugerah tinggi dalam usia agak rendah (muda), penerima harus tahu status sosial mereka.
 
"Jika hendak dihormati, mereka perlu menghormati orang lain sebelum memaksa orang lain hormati mereka," kata Ahmad Zahid, yang juga Menteri Dalam Negeri, pada sidang akhbar selepas merasmikan Kongres Kerangka Standard Bahasa Melayu 2017 di Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu, Lembah Pantai di sini, Selasa.
 
Dalam kejadian Jumaat lepas, tiga anggota Rela iaitu Melvin Cheong Mun Khai,19; Leong Jiun Jie, 21, dan Lee Weng Poh, 27, masing-masing cedera selepas mendakwa dipukul dan ditendang lelaki bergelar 'Datuk Seri' itu.
 
 

Tiada ulasan: