Rabu, 19 Oktober 2016

Ugutan bunuh ala IS: Wan Azizah gesa PDRM, SKMM ambil tindakan segera

MALAYSIA DATELINE
 
 
Datuk Seri Dr Wan Azizah IsmailDatuk Seri Dr Wan Azizah IsmailPresiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menggesa Polis DiRaja Malaysia (PDRM dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengambil tindakan terhadap pihak yang menyebarkan ugutan bunuh ala IS.

Beliau merujuk kepada ugutan bunuh yang ditujukan kepada Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah, tiga orang anaknya, AJK Bersih 2.0 Mandeep Sigh dan Presiden Hakam Datuk S.Ambiga yang telah menerima ugutan bunuh daripada pihak yang tidak dikenali.

"Mesej yang mereka terima adalah berbentuk gambar pemenggalan kepala oleh ISIS, di mana muka mangsa ISIS telah diubahsuai dengan muka Maria, Mandeep, dan Datuk Ambiga.

"Perbuatan ini adalah satu bentuk ugutan jenayah yang wajib dikutuk oleh semua pihak tidak kira sama ada mereka bersetuju ataupun tidak dengan usaha Bersih 2.0.

"Pada masa yang sama, saya menggesa pihak PDRM dan SKMM segera melakukan siasatan, mengesan dan membawa ke muka pengadilan mereka yang telah melakukan ugutan jenayah ini, yang boleh disiasat di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksima dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali," ujarny dalam satu kenyataan semalam.

Ketua Pembangkang Parlimen ini berkata, sekiranya pihak PDRM dan SKMM boleh mengesan dan menangkap individu seperti 'Ratu Naga' yang didakwa memuat naik gambar yang menghina Perdana Menteri dan isteri, beliau percaya tidak menjadi masalah langsung untuk PDRM dan SKMM segera mengesan dan menangkap individu atau pihak disebalik sebaran gambar ugutan bunuh terhadap Maria, Mandeep dan Ambiga ini.

"Saya menggesa dan mengajak rakyat Malaysia agar bersama mengecam dan menolak budaya politik berunsur jenayah seperti ini, dan mendoakan agar Maria sekeluarga serta sdr Mandeep dan Datuk Ambiga terus tabah," ujarnya.

Tiada ulasan: