Sabtu, 8 Oktober 2016

Rafizi: Cadangan saya telah diciplak

Rafizi Ramli
Rafizi Ramli - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDDIN ABDUL RAHIM


SHAH ALAM - Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mendakwa cadangan penghapusan cukai eksais yang diperkenal olehnya sejak 2012 telah diciplak oleh kerajaan.

Kata Ahli Parlimen Pandan itu, idea itu ditiru kerajaan untuk dimasukkan ke dalam Belanjawan 2017 tahun ini.

“Saya mula menggerakkan kempen #turunhargakereta sejak 2012. Dari awal saya mengkritik tindakan kerjaan mengenakan cukai di antara 80 peratus hingga 100 peratus ke atas kereta yang dibeli rakyat biasa sehingga menjadikan kereta di Malaysia secara relatifnya antara yang termahal di dunia.

“Sepanjang saya berkempen, tidak pernah sekali pun menteri-menteri Umno atau Barisan Nasional mengakui hujah yang saya bawa itu ada benarnya,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Difahamkan, dalam Bajet 2017 yang akan dibentang Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 21 hari bulan ini, tiada bayaran cukai eksais akan dikenakan ke atas kereta pertama yang dibeli.

Jika dikuat kuasa, jumlah cukai eksais yang boleh dijimatkan antara RM300 hingga RM2,000 bergantung ke atas kereta tempatan ataupun import yang dibeli mereka.

[ARTIKEL BERKAITAN: Beli kereta tanpa cukai eksais]

Beliau juga turut menyatakan rasa kesal di atas keengganan Najib menerima pakai idea pembangkang sejak awal, sekali gus menyebabkan rakyat menanggung lebih hutang dalam tempoh lima tahun sejak kebelakangan ini.

“Apa yang saya kesalkan adalah tindakan Najib berhenti mempolitikkan idea-idea bernas yang diberikan Pakatan Harapan. Beliau dan Jemaah menteri tahu cadangan saya untuk menghapuskan cukai eksais adalah baik untuk rakyat dan baik untuk ekonomi negara,” katanya lagi.

Katanya lagi, sekiranya BN mahu melaksanakan cadangan itu, pelaksanaannya seharusnya meliputi semua kenderaan persendirian kecuali kenderaan mewah.

“Penghapusan cukai eksais tidak boleh diberikan mengikut saiz enjin kereta kerana ada kereta MPV yang saiz enjinnya lebih besar tetapi digunakan oleh keluarga berpendapatan rendah, berbanding ada kereta mewah yang saiz enjinnya kecil tetapi hanya mampu dimiliki golongan berada.

“Penghapusan cukai eksais juga perlu diberikan kepada motosikal kecuali motosikal berenjin besar yang dikategorikan sebagai motosikal mewah,” katanya lagi.


Tiada ulasan: