Rabu, 5 Oktober 2016

Apa jadi kalau penyokong BERSIH 5 yang buat kecoh?

lim kit siang

Roketkini.com 


KUALA LUMPUR: Polis digesa menyegerakan siasatan dan bertindak terhadap kekecohan yang ditimbulkan gerombolan Baju Merah terhadap peserta konvoi BERSIH 5 di Teluk Intan baru-baru ini.

“Sudah lebih 72 jam sejak kekecohan kumpulan Baju Merah itu berlaku di Teluk Intan tetapi kita tidak dengar sebarang ‘bunyi’ dari Ketua Polis Negara atau mana-mana pegawai tinggi polis.

“Apa yang telah dilakukan Ketua Polis Negara sepanjang tiga hari lalu untuk melindungi hak masyarakat sivik untuk berhimpun secara aman?” soal Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dalam kenyataan semalam.

Menurut beliau, apa yang pasti jika peserta konvoi BERSIH 5 yang melakukan kekecohan, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar akan memberi arahan segera supaya mereka menyerah diri atau memburu mereka dalam tempoh 24 jam.

“Apa akan berlaku jika penyokong BERSIH 5 bertindak liar dan provokatif sebagaimana tingkah laku gerombolan Baju Merah di Teluk Intan Sabtu lalu?” soalnya.

Sebaliknya, polis di Johor Baru pula bertindak mengikut lunas undang-undang dengan memberikan perlindungan sewajarnya kepada peserta konvoi BERSIH 5 di sana.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu turut menyelar tindakan Setiausaha Agung Umno Tengku Adnan Mansor yang membela tindakan gerombolan Baju Merah itu dengan mendesak BERSIH 5 dan kumpulan Baju Merah supaya “waras dan bekerjasama sebagai rakyat Malaysia untuk mengekalkan perpaduan negara”.

Sedangkan kata Kit Siang, kumpulan Baju Merah pro-Najib dan BN itu telah melanggar tatasusila, hak malah melanggar undang-undang dengan gangguan untuk menakutkan penyokong BERSIH 5.

Tindakan ganas penyokong Baju Merah itu turut mendapat kecaman dari sepuluh badan masyarakat sivik melalui jurucakapnya Datuk A.Samad Said.

Mereka turut mendesak Ketua Polis Negara menjalankan siasatan segera dan bertindak menahan mereka yang mencetuskan kekecohan tersebut. – Roketkini.com 


Tiada ulasan: