Ahad, 9 Oktober 2016

Akar umbi Umno harap dapat 'berjalan' bersama Bersih 5

MALAYSIAKINI


Pergerakan yang mendakwa mereka mewakili akar umbi Umno berkata, bersama-sama dengan empat NGO lain akan menganjurkan perhimpunan aman untuk membayangi perhimpunan Bersih 5.

Pengerusi Gerakan Akar Umbi Umno Malaysia (Gaum), Datuk Zulkarnain Mahdar berkata, perhimpunan mereka akan berada pada masa dan tempat yang sama dirancang BERSIH 5 dengan maklumat lanjut mengenai akan diberikan kemudian.

"Sudah tiba masanya rakyat ditonjolkan dengan budaya demokrasi di mana setiap rakyat Malaysia berhak dan seharusnya dibenarkan untuk bersuara bagi menyuarakan pandangan mereka terhadap sesuatu isu secara terbuka dan tanpa ada apa apa halangan.

Gaum beserta sekutunya akan membawa sekitar 3,000 ahli pada hari perhimpunan tersebut dan akan cuba untuk berbincang dengan pemimpin Gerakan Baju Merah, Datuk Seri Jamal Md Yunos untuk menyelaraskan pelan tindakan bersama pada hari tersebut, kata Zulkarnain lagi.

"Perancangan awal program ini adalah untuk berarak bersama sama dengan baju kuning bermula di beberapa tempat di antaranya di hadapan bangunan Sogo dan seterusnya bergerak ke Dataran Merdeka.

"Kami berjanji akan berarak secara aman dan turut berharap agar peserta BERSIH sudi berjalan bersama-sama dengan kami semasa perhimpunan tersebut.

"Kami juga turut berharap aga provokasi yang melampau tidak akan berlaku pada masa perhimpunan tersebut diadakan," katanya lagi.

Tiada ulasan: