Jumaat, 23 Oktober 2015

Usul undi tidak percaya tidak akan disokong ahli Parlimen BN

 Oleh Azizul Osman 

 
Post Pic


SHAH ALAM: Usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak akan mendapat sambutan dikalangan ahli Parlimen Barisan Nasional (BN).

Malah menurut penganalisis politik, Datuk Azman Kling, usul yang dikemukan Ketua Pembangkang itu belum tentu mendapat sokongan penuh ahli Parlimen pembangkang.
 
Ini kerana, PAS sehingga hari ini masih belum menyatakan pendirian mereka berhubung usul tersebut.
 
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail hari ini mendakwa mempunyai sokongan majoriti Parlimen untuk menjayakan usul tersebut.
 
"Harapan Pembangkang untuk menarik ahli-ahli di luar pembangkang dan ahli BN untuk meyokong mereka adalah tipis.
 
"Walaubagaimanapun mereka masih berharap untuk menggabungkan semua ahli pembangkang."
 
"Sekarang pun kita tidak pasti PAS menyokong atau tidak kerana PAS tidak setuju dengan DAP dan Amanah jadi di kalangan pembangkang sendiri pun mungkin tidak boleh mencapai tujuan itu. Hal ini barangkali adalah satu tindakan usul ini tidak berjaya ini adalah tindaka yang tidak mendatangkan hasil sebenarnya," ujarnya ketika dihubungi Antarapos.
 
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada Julai lalu memberitahu parti itu hanya berminat untuk menukar kerajaan melalui cara yang sihat iaitu menerusi pilihan raya.
 
Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan pula berkata, secara dasarnya PAS menyokong usul itu memandangkan parti itu masih sebahagian daripada pembangkang.
 
Pun begitu, sebarang pendirian rasmi bersabit isu itu akan diumumkan selepas perbincangan di peringkat PAS Pusat.
 
Azman menambah, selain memperlihatkan sikap dominan DAP, usul itu turut mendedahkan betapa tiada koordinasi yang baik antara tiga parti kompenan dalam Pakatan Harapan (PH).
 
DAP sebelum ini memberi amaran tidak akan menyokong usul berkenaan jika ia dikemukakan wakil rakyat PKR, Hee Loy Sian (Ahli Parlimen Petang Jaya Selatan).
 
"Yang membawa usul berkenaan adalah ahli biasa. Jika seorang ahli biasa yang bawa maka mungkin tidak dapat sokongan yang kuat daripada ahli pembangkang dan harapan mereka untuk menarik sokongan daripada anggota kerajaan yang saya fikir tidak akan berlaku walaupun berlaku penentangan di kalangan kerajaan," katanya lagi.
 
Amaran DAP itu membawa kepada mesyuarat PH dan Azizah akhirnya akur untuk tampil mengusulkan usul undi tidak percaya kepada Najib.
 
 

Tiada ulasan: