Ahad, 4 Oktober 2015

Pengerusi Asean harus bertindak

Abim

SHAH ALAM - Selaras dengan kedudukan Malaysia sebagai Pengerusi Asean, Malaysia digesa untuk melaksanakan inisiatif proaktif untuk menangani krisis jerebu yang melanda rantau ini.

Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Mohamad Raimi Ab Rahim berkata, ia termasuk dengan melaksanakan semua keputusan yang dinyatakan dalam Perjanjian Asean mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan.

“Antara langkah terbaik bagi menangani krisis ini adalah dengan menggunakan segala cara dan instrumen dalam platform dan rangka kerja Asean. “Tinggi bacaan pencemaran udara melibatkan kesan negatif ke atas kesihatan dengan asapnya, alergen, keracunan dan zarah terutamanya kepada sistem pernafasan terutamanya mereka yang lemah, orang sakit dan orang tua.

“Ia juga memberi kesan kepada ekosistem sama ada alam semula jadi atau dibina seperti bangunan dan udara bersih,” katanya menerusi sebuah kenyataan, hari ini.

Semua sekolah di seluruh negara kecuali di Kelantan, Wilayah Persekutuan Labuan, Sabah dan Sarawak diarah tutup selama dua hari, mulai esok. Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, keputusan itu dibuat kerana keadaan jerebu semakin teruk.

[Artikel berkaitan: Sekolah diarah tutup dua hari]

Menurut Mohamad Raimi lagi , masalah jerebu tidak harus dipandang ringan kerana krisis tersebut telah menyebabkan gangguan yang serius kepada kesihatan dan aktiviti seharian.

Ia  sekaligus memberi kesan terhadap produktiviti negara.

“Jerebu telah menjejaskan kualiti hidup rakyat Malaysia dalam pelbagai sektor dan aktiviti. Bacaan terkini menunjukkan bahawa kualiti udara masih tidak sihat dalam banyak bidang di negara kita.

“Malaysia perlu menyelesaikan isu ini tegas pada sidang kemuncak Asean yang akan datang. Kami mahu kerajaan tentukan bahawa setiap negara anggota mesti bekerjasama untuk memantau dan berkongsi maklumat untuk membolehkan tindakan bersepadu antara negara-negara untuk menangani jerebu,” katanya lagi.

Dalam perkembangan saman, penduduk di Palangkaraya, ibu kota Kalimantan Tengah, kini mungkin tiada mempunyai ruang untuk bernafas dengan lega kerana mereka berada dalam keadaan sangat berbahaya apabila bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di kawasan itu kini melebihi 2,000.

Menurut laman web Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika, bacaan IPU di kawasan itu meningkat secara mendadak dari bacaan IPU baik kepada 2,000 pada jam 10 pagi tadi dan bacaan itu terus meningkat sehingga sekarang.

[Artikel berkaitan: Bacaan IPU di Palangkaraya kini lebih 2,000]



Tiada ulasan: